bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

27 Jul 2010

Diskaun Hartanah Bumiputera di Selangor Akan Dimansuhkan??? Nasib Engkau Lah!!!


Tony Pua telah mencadangkan agar kerajaan negeri memansuhkan dasar pemberian diskaun bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan rumah mewah di Selangor. Langkah itu mampu memberi kesan ekonomi yang lebih baik kepada kerajaan Selangor dari segi persaingan termasuk meningkatkan keyakinan pelabur terhadap sektor hartanah di negeri itu.

Tidak ada sebab diskaun bumiputera dikekalkan melibatkan kedua-dua jenis hartanah itu kerana sudah tentu bumiputera yang terlibat dalam pemilikan tersebut adalah mereka yang berkemampuan. Jadi adalah wajar diskaun kepada bumiputera untuk pemilikan hartanah ini tidak dikekalkan kerana ia melibatkan nilai yang tinggi. Maknanya, bumiputera perlu berdikari dalam soal pemilikan hartanah berkenaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Pemansuhan diskaun memberi keuntungan kepada kerajaan negeri berdasarkan nilai pasaran semasa dan hasilnya boleh disalurkan membantu pihak lebih memerlukan. Bagaimanapun, katanya, cadangan tersebut hanya melibatkan nilai hartanah melebihi RM500,000 ke atas.
Maklumat lanjut klik sini.


Komen Isac;

Apa lagi yang Kerajaan Selangor nak buat, IKYS pun katanya dah nak kena jual, ini diskaun hartanah Melayu pula yang nak kena tarik balik!!! Apa faedahnya kepada Kerajaan Negeri? Yang untungnya tentulah Syarikat-syarikat Pemaju. kalau selama ini mereka kena memberikan subsidi harga berjumlah 5% terhadap lot bumiputera kini sudah tidak perlu lagi.

Tetapi malangnya hartanah tersebut masih mempunyai larangan untuk dijual kepada kaum-kaum lain. Secara tidak langsung harga semasa tanah tersebut (lot bumi) tidak akan mungkin boleh meningkat setinggi hartanah yang berstatus antarabangsa. Maka orang Melayu jugak yang akan rugi...

Pastinya lama-kelamaan disebabkan oleh masalah ini, lot bumiputera juga bakal dihapuskan....Maka orang Melayupun terpaksalah balik ke kampung....

Perlu diingat dalam kawasan bandar besar seperti KL, JB, P. Pinang dan lain-lain, permis perniagaan semuanya bernilai sehingga jutaan ringgit, apalah sangat RM 500,000.00 untuk kawasan tersebut.

Adakah ini suatu cara sistematik yang DAP telah fikirkan untuk "menghalau" orang-orang Melayu keluar daripada bandar-bandar besar??? Dan supaya tidak terlibat dalam perniagaan???

5 comments:

  1. aku dah ada dua biji rumah untuk anak-anak. korang camne? Taknak beli tanah kat sebelah kandang khinzir ker?

    Tu lah dia Isac,
    Kononnya mereka nak bagi peluang kerajaan baru tunjuk kehebatannya mentadbir negeri tetapi bagi kuasa kat boneka Cina hak dan keistimewaan orang Melayu sendiri jadi mangsa.

    aku yang bingai
    Suami power di Tendang Terajang

    e-Direktori Bloggers Malaysia

    ReplyDelete
  2. Kat Selangor nie pun ramai pendatang dari negeri lain. Mereka dah ada harta kat negeri masing-masing. bila pencen dia orang balik laaa..

    Orang Selangor ni ramai tak sedar diri pehal? Masih lagi nak menambah untuk orang luar yang mengundi pembangkang.

    Memang lagi bingai dari aku!
    aku yang bingai
    Suami power di Tendang Terajang

    e-Direktori Bloggers Malaysia

    ReplyDelete
  3. Kat Selangor nie pun ramai pendatang dari negeri lain. Mereka dah ada harta kat negeri masing-masing. bila pencen dia orang balik laaa..

    Orang Selangor ni ramai tak sedar diri pehal? Masih lagi nak menambah untuk orang luar yang mengundi pembangkang.

    Memang lagi bingai dari aku!
    aku yang bingai
    Suami power di Tendang Terajang

    e-Direktori Bloggers Malaysia

    ReplyDelete
  4. Itu lah ngai...

    Anak2 Selangor semua dah bingai...:) bagi percuma Selangor kat DAP...

    Kalau jual dapat juta2 seorang, ada patutlah jugak...

    Ini habuk pun X ada...

    Orang Selangor nak beli rumah terrace kat Subang Jaya, USJ, Bangsar, Wangsa Maju, Seri Hartamas, Shah Alam... boleh tengok aje lah... harga dah jejak RM 500-600K silap2 pun X dapat...

    Aku dah balik Johor ngai, tapi masih mengundi kat KL, aku cuba support BN ari tu (PRU 12)... tapi ramai yang X sedor diri...

    ReplyDelete
  5. tu la isac..

    org nk perintah negeri dorg pn tringin gak..sudah nya smua rakyat s'ngor y tanggung. Sampai ada kempen bangang ari sabtu pasaraya xyah bg plastik. Patutnya nk bt kempen hijau pn bg le option suruh pasaraya sediakn paper bag ke..bg bag recycleble ke..Ni tk..divert smua tu kt rakyat. Pasaraya y hari2 untung tu btambah untung. Tak abis2 mnyusahkn rakyat.

    pakos j.b

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3