bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

26 Feb 2010

Sekitar Sambutan Maulidur Rasul .....

Foto: Kerana Semangat, Walaupun terpaksa berkerusi roda, Ustaz Ismail Ishak (kanan) tetap memimpin bacaan selawat kontinjen Majlis Bandaraya Kuala Terengganu ketika perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat Negeri Terengganu di Kuala Terengganu hari ini. - Foto BERNAMA





http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/2/26/mstar_berita/20100226114557&sec=mstar_berita
Umat Islam Perlu Perkukuhkan Perpaduan Agar Terus Menjadi Umat Terbilang - Timbalan Agong

PUTRAJAYA: Timbalan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Syah bertitah umat Islam perlu mengukuhkan persaudaraan, membina perpaduan dan meningkatkan pencapaian agar terus menjadi umat yang terbilang.

Baginda bertitah tanpa menghayati ajaran Islam yang sebenar diyakini umat Islam tidak akan mampu menjadi umat contoh bahkan akan terus dihina dan diperlekehkan.

"Sejarah telah membuktikan bahawa keagungan tamadun Islam yang dahulunya hebat dan gagah akhirnya tersungkur lantaran ada antara penganutnya yang tidak mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam.

"Malahan yang lebih mendukacitakan telah berlaku perpecahan, pergeseran dan persengketaan di kalangan sesama umat Islam," titah baginda pada majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan di Masjid Putra di sini hari ini.

Turut hadir Sultanah Kedah Tuanku Hajah Haminah Hamidun, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Sehubungan itu, baginda bertitah umat Islam perlu mengambil iktibar daripada peristiwa lampau dan menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai contoh dalam kehidupan agar benar-benar menjadi mukmin yang hebat.

Baginda bertitah tema sambutan pada tahun ini iaitu "Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah" menuntut agar umat Islam mencontohi ukhuwah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad dan menjadikan intipati ajaran Islam sebagai asas membangun ummah.

"Dalam mengorak langkah ke arah itu, umat Islam perlu sentiasa bersedia dan menyiapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan maklumat semasa agar dapat bergerak seiringan dengan tuntutan zaman.

"Sikap sambil lewa membuang masa dan takut bersaing perlu dihapus dan diganti dengan nilai-nilai positif yang boleh membentuk jati diri mukmin sejati," titah baginda.

Baginda bertitah Al-Quran dan As-Sunnah perlu dijadikan sebagai panduan dalam membina kekuatan diri ke arah membangun ummah yang mapan dan berjaya.

Baginda bertitah umat Islam perlu menjadi yang terbaik, mementingkan pencapaian dan mampu membawa perubahan ke arah kebaikan dan bukan hanya mengikut telunjuk dan budaya orang lain serta berpuas hati dengan apa yang ada.

"Sepatutnya umat Islam sentiasa berusaha ke arah mencapai kejayaan dan mencipta kemajuan.

"Inilah semangat yang perlu ada pada setiap peribadi Muslim yang menerima dan yakin dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W," titah baginda.

Baginda bertitah hakikatnya, Islam sentiasa menganjurkan umatnya berusaha ke arah pencapaian hidup yang cemerlang dalam segenap aspek kehidupan.

Sehubungan itu, titah baginda, umat Islam perlu mempersiapkan diri dengan keimanan yang utuh, penguasaan ilmu yang mantap, akhlak yang mulia dengan mengorak langkah yang tersusun rapi dan salin membantu ke arah kebaikan.

"Beta pasti cahaya Islam akan terus menyinari bumi yang tercinta ini dengan rahmat dan kasih sayang Ilahi," titah baginda.

Sementara itu di SRI AMAN, kira-kira 5,000 masyarakat Islam termasuk kira-kira 100 masyarakat kaum Dayak dan Cina menyertai majlis perhimpunan dan perarakan sempena sambutan maulidur rasul peringkat negeri Sarawak di sini hari ini.

Perhimpunan yang bermula dan berakhir di Padang Kementerian Pembangunan Sosial (KPUS) Lama di sini turut disertai Yang Dipertua Negeri Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng dan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud bersama-sama 122 kontinjen yang terdiri daripada agensi kerajaan, pelbagai persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO).

Di KOTA KINABALU, hampir 10,000 umat Islam menyertai Yang Dipertua Negeri Tun Ahmadshah Abdullah dan 88 kontinjen dalam perarakan Maulidur Rasul dari Padang Merdeka ke Bangunan Majlis Ugama Islam (Wisma Muis) di Sembulan.

Turut serta Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman, anggota Kabinet negeri dan ketua-ketua jabatan kerjaan persekutuan dan negeri.

Di SEREMBAN, kira-kira 13,000 orang mengambil bahagian dalam sambutan dan perarakan Maulidur Rasul peringkat negeri di Padang Majlis Perbandaran Seremban dan berakhir di Jalan Datuk Bandar Tunggal.

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir mendahului perarakan 86 kontinjen dengan kira-kira 12,000 peserta yang terdiri daripada jabatan dan agensi kerajaan, swasta, badan bukan kerajaan, pelajar institusi pengajian tinggi serta pelajar sekolah.

Turut serta Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud serta Undang Yang Empat dan Tunku Besar Tampin, Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan isteri Datin Seri Raja Salbiah Tengku Nujumudin, anggota Exco, wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan.

Di KUALA TERENGGANU, Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Tengku Sri Panglima Raja, Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud mengetuai perarakan sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri yang disertai oleh 4,000 umat Islam yang bermula dari Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah hingga ke Stadium Negeri.

Turut serta Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Mazlan Ngah, para Exco Kerajaan Negeri dan pemimpin-pemimpin masyarakat.

Sebanyak 109 kontinjen terdiri daripada agensi-agensi kerajaan, sekolah, Institusi Pengajian Tinggi, swasta dan NGO mengambil bahagian dalam perarakan itu.

Di MELAKA, Yang Dipertua Negeri Tun Mohd Khalil Yaakob mengetuai perarakan yang disertai oleh kira-kira 8,000 orang dari Stadium Tun Fatimah di Bukit Serindit ke Kompleks Al Azim di sini.

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka Datuk Wira Othman Muhammad, anggota Exco kerajaan negeri dan pegawai kanan kerajaan turut menyertai perarakan yang disertai oleh 137 kontinjen termasuk jabatan dan agensi kerajaan, NGO, syarikat swasta, pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi.

Ekspo Perdagangan Islam selama empat hari turut diadakan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini.

Di KUANTAN, sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri akan diadakan malam ini di Auditorium RTM Pahang.

Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan isteri baginda Tengku Puan Pahang Tengku Azizah Aminah Maimunah Sultan Iskandar dijangka berangkat ke majlis itu yang akan turut dihadiri oleh Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob. - BERNAMA

1 comment:

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3