bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

9 Feb 2011

Bila Melayu Lebih Tebal Semangat "Kecinaan" Dalam Diri Mereka???


Saban tahun kita lihat anak-anak Melayu yang lebih ramai yang menjadi statistik mangsa bunga api dan mercun... Jika di negara Cina lainlah jugak.... Klik sini. 

Ironinya bunga api dan mercun bukan budaya Melayu....  
Fenomena terbaru..... Pas yang mengaku sebuah parti yang memperjuangkan Islam dilihat lebih digemari oleh orang-orang berketurunan Tionghua.

Orang-orang Melayu/Islam dilihat semakin menjauhkan diri daripada Pas. Adakah Pas sebenarnya lebih memperjuangkan kepentingan orang-orang Tionghua terutama sekali setelah mereka bersengkokol dengan DAP???

Mengapakah perjuangan Pas lebih diterima oleh orang-orang Tionghua berbanding orang-orang Melayu/Islam???

Adakah orang-orang berketurunan Tionghua yang tak jauh daripada memakan daging hinzir, berjudi, "clubbing", "womenising" dan meminum arak lebih dekat dengan Islam berbanding orang-orang berketurunan Melayu/Islam???

Adakah orang-orang berketurunan Melayu/Islam menolak Pas kerana mereka menolak Islam atau Pas yang sememangnya tidak Islamik???

Atau Pas lebih tebal semangat "kecinaan" mereka??? Ya lah, Mursyidul Am Pas pun tidak bangga menjadi Melayu....





2 comments:

  1. SALAM BRO, ORANG TIONGHUA BUKAN MENERIMA PAS, TAPI MEMPERGUNAKAN PAS DAN AMBIL KESEMPATAN DIATAS KEBODOHAN PAS. KAH!!!!

    ReplyDelete
  2. Orang Cina tersangat cerdek kerana sepanjang perjuangan mereka dalam politik negara mereka tidak memburukkan bangsa mereka walaupun soi lek berlakun blue filem dan apabila isu mengenai bangsa mereka berbangkit mereka akan bersatu tanpa menghiraukan ideologi politik.Cuma yg menyokong kerajaan spt MCS,GERAKAN dsb akan kendurkan sikit asakan mereka kerana mereka telah sepakat DAP akan mewakili bangsa mereka dalam hal tersebut.Tidak seperti Melayu semuanya berpolitk orang bodoh dari sekecil kecil perkara hinggalah meliputi hal ugama.Bahasa ,pangilan,makian dsbyna mengalahkan orang gila meroyan.contohnya bantuan mangsa banjir di Kedah,Johor serta urusan menyelamatkan rakyat kita di Mesir habis di politikan.Kita sepatutnya berfikiran waras seperti bangsa Cina dimana apa yg menguntungkan bangsa tidak kira dari mana mereka terima dan berdiam diri tanpa apa apa komen.Kebodohan bangsa Melayu di sebabkan olih perasaan hasad dengki,gila kuasa.gila nama & pangkat,mata duitan serta bongkak.Olih itu apabila sesuatu itu tidak menguntungkan dia tapi menguntungkan orang lain mereka sibuk seperti di mesir baru baru ini kenapa kita tidak serahkan urusan banciserta mengumpul,membahagi serta urusan berkaitan kepada mereka yg berada /tinggal disana kerana mereka lebih mengetahui keadaan serta keperluan setempat sebaliknya di ambil alih oleh mereka yg di impot dari sini yg tidak tahu apa apa,orang2 ini nama jalan dan tempat pun tak kenal tapi cuba nak jadi hero macam dalam filem Tamil.Sebenarnya pihak TUDM tidak perlukan penyibuk2 ini kerana akan menggangu urusan hakiki mereka untuk membantu rakyat m'sia di sana.Jadi saya sarankan orang orang Melayu sepatutnya bersatu tak kira ideologi politik masing masing demi kesejahteraan umat.Ingatlah umat Melayu di Malaysia hanyalah 43% dari jumlah keseluruhan rakyat( tidak termasuk Bumiputera lain tapi peratusan itu termasuk Mamak).Kalau sama sendiri bergaduh apa yang tinggal??????

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3