bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

2 Feb 2012

Gagal Membina Masjid Untuk Rakyaat - Nik Aziz Beri Alasan???



Komen Isac;

Sememangnya bagus untuk menggalakkan supaya rakyaat mewakafkan harta mereka untuk tujuan membina masjid, surau dan lain-lain kemudahan awam. Saham untuk akhirat.

Walau bagaimanapun jika lain-lain negeri di Malaysia boleh menyediakan masjid dan surau untuk anak negeri mereka mengapa Kelantan tidak bolah mengambil pendekatan yang sama???

Mana perginya peruntukkan2 untuk membina masjid dan surau??? Bagaimana negeri yang gah dengan panggilan "Serambi Mekah" tidak mempunyai peruntukkan untuk membina dan menyelenggara masjid dan surau???

Takkanlan rakyaat terpaksa dibebani dengan sedekah dan wakaf kerana "ketidakmampuan" kerajaan negeri mentadbir ekonomi??? Ironinya walaupun kerajaan negeri tidak perlu berbelanja untuk membina masjid dan surau buat rakyaatnya, pembangunan negeri tersebut masih merupakan di antara negeri yang termundur di negara ini.

Walaupun Masjid2 dan surau2 di negeri2 lain kebanyakkanya dibina oleh kerajaan negeri masing2 tetapi rakyaat tetap berpeluang untuk berwakaf dan bersedekah kerana sebahagian kos selalunya adalah hasil derma masyarakat setempat.

Bahkan Jabatan Agama Negeri Johor menerbitkan "Amanah Saham Wakaf"  untuk memberi peluang buat rakyaatnya bersedekah dan mewakafkan harta-benda mereka. Malah Amanah Saham Wakaf  bukan sahaja mendirikan masjid dan surau daripada wang yang diperolehi, malah mereka juga membeli dan menguruskan asrama untuk penuntut2  Malaysia di luar negara.


4 comments:

  1. iyala tu...n.ajiz konon nak bagi peluang rakyat dia buat pahala banyak2 tp dia akan tanggung dosa banyak2 jugak bila dia menyusahkan rakyat dia kembali & tak tunaikan tanggungjawab sbg pemimpin yg sepatutnya memberi keselesaan kpd rakyat, bukan sebaliknya!!!.

    ReplyDelete
  2. Kalau ikut sejarah , Nabi Mohammad yang mula mengshorkan bahawa MASJID hendaklah di bina sebaik sahaja beliau tiba di Madinah. Jadi aku fikir adalah kurang tepat bagi Nik Aziz untuk mengharapkan inisiatif dp rakyat sahaja untuk membina masjid.

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya rakyat terpaksa meminta sedekah diseluruh negar untuk membina sebuah masjid didalam kariah masing disebabkan tempat untuk beribadat tak disediakan oleh kerajaan negeri. Nike Ajis cuma memperuntukkan perbelanjaan bagi membina patung budha sahaja. sebab tu laa kes HIV kelantan sudah 3 tahun menjadi juara..

    ReplyDelete
  4. Sememangnya camtu cara dia... terus meminta dan meminta dan meminta daripada rakyat atau ahli2 dalam apa jua keadaan.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3