bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

7 Jan 2012

Liwat II - Anwar Tidak Bersumpah Kerana Dinasihati Nik Aziz dan Hj Hadi???

BUKTI-BUKTI UNTUK MENSABITKAN KESALAHAN ZINA/LIWAT

Untuk mensabitkan seseorang itu bersalah dalam kes zina/liwat yang wajib dikenakan hukuman hudud mestilah dibuktikan dengan salah satu perkara-perkara berikut:-

i) Perzinaan/liwat itu mestilah disaksikan oleh empat orang saksi lelaki. Sebagaimana Firman Allah Taala yang bermaksud:

”Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji (zina/liwat) diantara perempuan-perempuan kamu maka carilah empat orang lelaki diantara kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan mereka”. ( Surah An-Nisaa' - Ayat 15)

ii) Ikrar (pengakuan) daripada orang yang melakukan zina/liwat. Ikrar ini hendaklah dibuat dihadapan imam atau wakilnya seperti hakim atau kadhi.

iii) Qarinah, iaitu perkara-perkara yang menunjukkan berlaku perzinaan, misalnya hamil bagi perempuan-perempuan yang tidak bersuami, atau tidak diketahui perempuan itu ada suami.









Sumber klik sini.


Komen Isac;

Anwar kata dia X bersumpah muhaballah kerana kononnya telah dinasihat oleh para ulamak untuk berbuat sedemikian. Kononnya untuk memelihara agama Islam daripada dipermainkan.

Penulis nak tanya Anwar, ulamak mana yang menasihat beliau. Sila rujuk petikan di atas. Jika Nik Aziz dan Hj Hadi yang menasihati beliau supaya berbuat begitu, nampaknya mereka berdua tu kenalah belajar lagi bab jenayah menurut Islam.....

1 comment:

  1. Anwar munkin dinasihatkan agar tidak melakukan sumpah kerana orang2 yg menasihatinya itu yakin Anwar memang bersalah. Mereka memberi amaran kepadanya bahawa sumapah bukan sesuatu yang boleh dipermainkan sewenang2 Anwar mempermainkan hukum2 lain.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3