bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

31 Mar 2010

MIC - Mengapa BN Menang Di Ketiga2 DUN Hulu Selangor Tetapi Palani Gagal Parlimen?


AKU (Asal kan UMNO)...pandangan dari pengundi dan ahli UMNO Hulu Selangor
http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a

Pilihanraya kecil Hulu Selangor akan berlaku sedikit masa lagi apabila kerusi parlimen di istiharkan kosong oleh SPR kerana kematian Dato’ Dr. Zainal Abidin Ahmad.
Bagi Barisan Nasional, isu pertama yang harus ditangani adalah sama ada calon dari MIC iaitu Dato G. Palanivel dikekalkan sebagai calon BN.
Dari segi persefahaman yang telah sedia terjalin dalam BN, kerusi Parlimen Hulu Selangor merupakan kuota yang telah diperuntukan kepada MIC.Dato’ G Palanivel merupakan calon yang tewas dalam PRU yang lalu kepada Dato Dr. Zainal Abidin Ahmad.
Tanda-tanda di PRU yang lalu jelas memperlihatkan bahawa pengundi-pengundi yang menyokong BN di Hulu Selangor telah menolak Dato G. Palanivel.
Masakan tidak, tiga DUN dalam Parlimen Hulu Selangor dimenangi oleh calon BN tetapi majoriti di peringkat DUN telah berubah menjadi minoriti di peringkat parlimen pula. Perlu dinyatakan, Dato G Palanivel telah bertanding di Hulu Selangor dan menang beberapa kali sejak tahun 1990. Ini bermakna Dato G Palanivel telah diberikan peluang hampir 20 tahun untuk berbuat sesuatu di HS tapi telah gagal mengekalkan penerimaan pengundi terutama dari kaum India sendiri mahupun dari pengundi Melayu.
Komen Isac;
Bukan mahu bersifat perkauman, tetapi rungutan daripada pengundi-pengundi Melayu, MP atau ADUN berketurunan India selalunya "tidak pandai" mengambil hati pengundi-pengundi Melayu. Perlu dinyatakan di sini bahawa, sememangnya secara agihan penduduk, tiada satupun kawasan di Malaysia ini yang majoriti pengundi-pengundinya berketurunan India. Jestru itu pemimpin-pemimpin India yang diberi tiket untuk bertanding di kawasan majoriti orang Melayu perlulah menjaga sensitiviti orang-orang Melayu di kawasannya.
Kebanyakkan rungutan daripada pengundi-pengundi ini terhadap "Tok-tok wakil" mereka yang berketuruna India ialah mereka ini jarang turun padang, tidak mesra rakyaat, tidak memperdulikan pembangunan kawasan mereka dan lain-lain lagi.
Masyarakat Melayu selalunya mahukan "Tok Wakil" yang pandai bergaul, pandai mengambil hati mereka, selalu turun padang, dijemput kenduri mereka datang juga jangan membelakangkan pembangunan kawasan mereka.
Bahkan penulis percaya jika Dr. Subramaniam sendiri tidak mahu merubah pendekatannya terhadap pengundi-pengundi Melayu di kawasannya (Segamat), "kerusi selamat" nya juga bakal "dirampas" Pakatan Pembangkang di dalam PRU 13 yang akan datang.

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3