bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

27 Jun 2012

Pemimpin Kaki Kelentong atau Pemimpin Kuat Bekerja Yang Kita Mahukan???




Gaya pidato DS Najib dan DS Anwar sememangnya jauh berbeza....Kedua2nya pemidato yang hebat... Najib menggunakan gaya bersahaja penuh dengan fakta dan kadang2 sedikit retorik. Sementara Anwar pula yang sememangnya terkenal dengan ucapan2 yang berapi-apa menggunakan gaya retorik sepenuhnya dan sanggup menjanjikan bulan dan bintang demi untuk menarik perhatian dan memainkan perasan audien.


Dengan bakat semulajadinya dalam meyakinkan orang dengan segala macam tipu muslihat dan pidatonya yang berapi-api dan bersifat retorik, sebab itulah Anwar begitu beriya-iya mahukan debat tersebut di adakan.


Sebenarnya kemahiran berpidato sahaja tidak begitu penting kerana dalam peribahasa kita juga ada mengaitkan orang yang hanya pandai bercakap sebagai "tin kosong".


Sebagai pemimpin kemahiran bercakap sahaja tidak mencukupi, dia  mungkin boleh menipu dan mengabui orang ramai beberapa kali tetapi bolehkah rakyaat Malaysia yang telah semakin bijak akan membiarkan mereka ditipu berkali2???


Jestru rakyaat wajar sedar bahawa cakap2 retorik tidak akan membawa kita kemana-mana. Kita tidak perlukan pemimpin2 retorik seperti Musolini, Sukarno, Hitler dan banyak lagi yang begitu pandai berpidato sehingga membawa negara mereka kepada kehancuran... 

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3