bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

7 Sept 2011

Mat Sabu, Adakah Melayu Batu Kikir Juga Mahu Kamu Labelkan Sebagai Talibarut British???

Sejarah Peperangan Senapang & Parang 1946 di Pekan Batu Kikir yang terletak lebih kurang 16km dari Kuala Pilah dan 12km dari Bahau merupakan sebuah kampung tersusun pada awalnya.

Di pekan ini telah menyimpan satu sejarah yang masih belum dikenali secara meluas. Mengikut sejarah, terdapat satu peperangan yang agak menarik iaitu peperangan di antara masyarakat Melayu yang menggunakan senjata parang melawan pasukan Bintang Tiga yang menggunakan senapang. Walaupun senjata yang gunakan pasukan Bintang Tiga lebih baik berbanding dengan masyarakat Melayu pada ketika itu, tetapi kemenangan telah memihak kepada Masyarakat Melayu.

Peperangan ini menjadi satu sejarah yang mengambarkan semangat perjuangan masyarakat ketika itu menentang pasukan Bintang Tiga (Pengganas Komunis) yang menjadikan Gua di Simpang Pertang sebagai markas mereka. Peperangan ini berpunca dari peristiwa amuk di Padang Lebar berhampiran dengan Pekan Batu Kikir. Akhirnya peristiwa ini bertukar kepada satu peperangan yang dahsyat dan melibatkan banyak nyawa dari pasukan Bintang Tiga terkorban. Peperangan ini telah berlaku pada bulan November 1946.

Peristiwa ini perlu diteliti kerana ianya memberi pengajaran tentang kehidupan yang harmoni datang dari kepercayaan dari satu kaum kepada satu kaum yang lain untuk tingggal bersama dengan harmoni di dalam satu tempat. Sumber klik sini.


Komen Isac;

Jika peristiwa serangan terhadap Balai Polis Bukit Kepong, Mat Sabu melabel anggota2 polis, keluarga mereka dan orang kampung Bukit Kepong (HG) sebagai talibarut British dan sebaliknya Pengganas Komunis adalah wira kemerdekaan, apa pula yang mahu beliau katakan dalam insiden ini???

Orang-orang Melayu yang mementang Pengganas Komunis di Batu Kikir juga adalah talibarut British??? Hanya kerana mereka mempertahankan maruah agama, bangsa dan tanahair???

Insiden ini berlaku lebih awal daripada serangan terhadap Balai Polis Bukit Kepong (1950), iaitu setahun selepas Jepun menyerah kalah. Tanah Melayu pada masa itu masih lagi di bawah pentadbiran British

Jawab Mat Sabu, jawab???



11 comments:

  1. terbaeklah bleh saya linkkan kat blog saya... mau sebarkan2

    ReplyDelete
  2. tuh belum lg den citorkan sejarah org kenaboi yg dirahsiakan drpd british lg tuh..
    melopong kau nnt

    ReplyDelete
  3. Tuan, saya tertarik dengan peristiwa "amukan di Padang Lebar" iaitu terletak kira-kira 6 km dari kampung kelahiran saya. Menurut cerita arwah emak saya (umur saya sekarang 53 thn), amukan tersebut diketuai oleh arwah Bilal Kasim dari Kg Tengkek iaitu kira-kira 10 km dari tempat kejadian. Tubuhnya yang kecil tapi bersemangat yang tinggi melawan Cina sehingga boleh berjalan laju sambil berzikir. Syukur sekarang tak seorang Cina pun yang tinggal di pekan kecil Padang Lebar. (Harap waris arwah Bilal Kassim tolong betulkan sekiranya saya tersilap fakta).

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Menurut cerita bapa saya,terdapat 21 org yg terlibat di dalam peperangan tersebut.Moyang saya adalah org yg ke 21..

    ReplyDelete
  5. sebenarnya lebeh dari 21 orang.21 org ini yg dihadapkan kemahkamah british dan akhir nya di bebebaskan utk menjaga hati org melayu org cina yg terakhir dah memeluk islam dgn mengunakan nama sidek kerja sebagai tukang jahit isterinya pada asalnya adalah pekerja beliau.kaum cina yg terselamat pada asalnya hidup harmoni besama orang melayu.mana2 yang terselamat seperti tokeh Sii kun,Ahpan. Tang yu sek mereka membawa keluarga masing keluar dari Padang Lebar ke Kemayan di Pahang dan Jinjang di kl. ada yg masih hidup dan uzur tapi keluarga mereka masih ada yg hadir kekenduri orang melayu bila di undang. kaum cina keluar sepenuhnya dari pekan kecil itu sebenarnya selepas rusuhan 13 mei 1969.

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu perkara yang warga padang lebar patut tau selepas amok dipadang lebar dan berakhir perang batu kikir yg dahsyat tu semua senjata yg digunakan telah di buang di sebuah anak sungai berhampiran tokong cina di bukit sempit kami sewaktu muda ada juga cuba2 mencari senjata tersebut.Ini berdasarkan ckp lisan geng 21 tersebut cerita ini muncul kembali masa rusuhan mei 13. kini mreka semua telah di pangil Allah kerana sakit tua antara nama hero melayu itu adalah arwah Abdul Rasid dan Arwah Mansur dari jerjak seberang. Alfatehah untuk mereka semua.Bilal Kasim yg mengetuai kemudian di sokong pula dgn lelaki dari jerjak dan padang lebar bertakbir sambil memarang kaum cina di Padang Lebar sehinggakan anak dlam buaiyan tidak di lepaskan.Anehnya kata arwah ramaimpendekar yg gagah ilmu dunia tidak pula berani bersama mereka mungkin zikir dan takbir menakut kan khadam Jin mereka.Pesan arwah carilah ilmu yg sesuai dgn sunnah.

      Delete
    2. Saya anak Ulu Jempol, kami anak2 disini tahu dan amat terkesan sehingga kini akan kebiadapan bangsa pendatang ini. Cuma eloklah disedarkan bangsa melayu yang lain yang masih mengaku melayu di bumi bertuah tanah melayu ini. Saya dilahirkan sebelum merdeka,memang sejarah hitam ini terus di pendam oleh bangsa ku sendiri.Namun kami tidak pernah lupa dan akan terus mengingatkan anak2 serta cucu kami, agar teguh dengan Agama Islam. Ikutilah suruhan Allah SWT dan pilihlah pemimpin dikalangan yang seagama dengan kamu.

      Delete
    3. Nama2 orang Cina yang di sebut tak tepat tu...Orang melayu yang terlibat hampir semua penduduk Ulu Jempol, cuma yg dihadapkan ke Mahkamah 21 atau 23 orang sahaja.

      Delete
  6. Ramai lagi yang berjuang bunuh cina zaman itu. Antaranya HJ Musa , Hj Awang , Hj Hasan Basri,dr Kg Sg Jelutong, ramai lagi. Mereka semua telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh british tetapi ditarik balik, untuk menjaga hati orang melayu. Semasa itu orang cina adalah bintang satu. Tali barut kepada bintang tiga. Zaman perang Japan Melayu tolong cina dari kena bunuh. Perang Komunis Cina bunuh Melayu. Sebab tu lah berlaku amukan di Padang Lebar.

    ReplyDelete
  7. Semerah lah padi

    ReplyDelete
  8. orang melayu tidak suka mencari gaduh, cuma jangan dikejutkan harimau yang sedang tidur ini...from waris padang lebar with love...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3