bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

28 May 2018

Samun Petronas ??? - Modus Operandi Paksa TNB Beli Elektrik Dari IPP Berulang?


Ada org mendakwa, termasuk DS Anwar bahawa blackout yg melumpuhkan Semenanjung Malaysia pada tahun 1992 yang disebabkan grid elektrik terputus kononnya disambar kilat, sebenarnya adalah perbuatan khianat pihak2 yg mahu mewujukkan peluang supaya IPP mendapat peluang untuk membekalkan tenaga elektrik kepada TNB secara tetap samada unit2 elektrik tersebut digunakan ataupun tidak oleh pihak TNB, satu bayaran yg tetap tetap perlu dibayar untuk satu tempoh masa yang lama/konsesi malah mereka juga memaksa Petronas untuk membekalkan gas bersubsidi kepada mereka.

Penjanjian ini kononnya diperlukan bagi mempastikan kesinambugan pembekalan tenaga elektrik adalah terjamin apabila ada diantara janakuasa elektrik milik TNB gagal, mana2 talian grid tenaga rosak dan jika tenaga X mencukupi pada waktu2 puncak. Maka jika ini terjadi tenaga2 elektrik dari IPP2 ini akan menjadi bekalan sokong/kontigensi. Anehnya blackout pun telah jarang berlaku sebaik perjanjian ini termatri.

Ironinya ada yg mendakwa ianya sebenarnya hanyalah helah untuk mengkayakan orang2 tertentu.

Katanya modus operandi yang sama sedang digunakan oleh pihak yang berkepentingan untuk "merampas" Petronas daripada rakyaat Malaysia. Golden Goose yg selama ini begitu penting kerana memberikan kerajaan berpuluh2 billion setahun utk melaksana budget negara. Bayangkan apa akan jadi kepada negara yg telah kehilangan cukai GST Akan kehilangan sumbangan Petronas pula.

Maksudnya adakah pengumuman hutang negara melangkaui nilai RM 1 trillion hanyalah satu helah untuk mengabui mata rakyaat dan membolehkan kroni2 orang tertentu mengambil-alih Petronas.

Mana Rafizi ni? Tidur lagi ke?

Sumber klik sini;
https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/gadai-petronas-untuk-tunai-janji-manifesto/

Sini;
http://keadilandaily.com/mobile/?post=13915

Dan sini;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Power_outages_in_Malaysia

7 comments:

  1. bai..lu sadah ada ka masa tu? lu mau buat fake news ka?

    utk pe pengtahuan semua..grid elektrik utk transission tak mcm sekarang..dulu bukan guna ring circuit...sebab tu bila kena kilat kat paka satu semenanjung blackout..dan utk pe getahuan kau jgk..paka dekat dgn laut..so pqham2 je lah..

    jadi..aku yg ada masa tu bertungkus lumus nak up kan grid..tapi kau kata sebab khianat..adoi..simpan bodoh tu sikit boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 22.15, macai bn hasil upah haram ni dapat markah dua point satu kat dunia lagi satu point kat akhirat.

      Selamat berpuasa.

      Delete
    2. Itu antara dakwaan DS Anwar dlm ceramah2 dia sebelum ini. Malah dlm link Wikipedia kat atas tu pun ada statement yg serupa. Lagi pun sepatah kata Tun M, Tanya aje. Apa dibawah rejim baru Tanya pun dah X boleh ke?

      Delete
    3. Lagi satu setakat pekerja bawahan...Mana tahu samada konspirasi atau tak......Kalau betul Sabotaj pun.....mesti buat mcm betul2 lightning.....atau buat sesuai supaya disambar kilat. Project worth billion of dollars silap2 siap panggil "mission impossible'. Memang mampu.

      Delete
    4. Masa peristiwa ni berlaku .....satu Semenanjung blackout....tapi Kelab Karaoke "De Boss' di jalan Lok Yew masih beroperasi. Sebab apa? Orang yg dah hidup zaman tu aje yg mungkin tahu. Kebenaran memang selalunya pahit.....Tapi ianya adalah kenyataan samada Kita nak menerimah hakikat maupun tidak.

      Delete
  2. Pernah terdengar, dahulu Petronas bagi gas kepada IPP pada harga yg sangat rendah berbanding dgn kos untuk new gas field development, ada yg kata almost free, ini dah boleh suroh RCI siasat ni?

    ReplyDelete
  3. RAFIZI? RAFIZI? DIA SEKARANG IBARAT "RAKSAKSA GERGASI" YANG SEDANG NYENYAK TIDUR KEKENYANGAN (PUAS DENGAN HASIL SELIDIK IMVOKE). DIA DAH TAK PEDULI APA NAK JADI...


    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3