bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

6 May 2018

Adakah Orang-orang Melayu/Bumiputera Telah Bersedia Diperintah DAP???




Secara logiknya kalau diikutkan kepada pembahagian kerusi, jumlah kerusi MP Islam sudah boleh membentuk majoriti mudah iaitu 60%. Apapun disebabkan oleh politik kita terpisah....

Dlm keputusan PRU 2013 yang lalu, MP PR = 40% dgn 22% daripadanya bukan Islam.

Ianya  statistik yang menakutkan kerana jika MP BN bukan Islam melompat sebanyak 11% pun Pakatan Rakyaat ketika itu sudah boleh mendapat simple majoriti.dgn jumlah kerusi dominan bukan Islam mewakili 33% dan Islam 18%. Bayangkan pula sekiranya kesemua 16% yang melompat??? Kerajaan yang ditunjangi oleh MP bukan Islam akan terbentuk. Boleh kah Islam terus dimertabatkan dan hak keistimewaan org Melayu/Bumiputera terus terjamin???

Dijangkan statistik di atas akan berterusan dalam PRU 14 nanti. Bayangkan jika semua kerusi Pas dimenangi oleh Pan, Orang Melayu pulak memang susah untuk meninggalkan Umno/BN.  2018 DAP bakal bertanding di 47 kerusi Parlimen......bayangkan kalau DAP menang lebih banyak kerusi atau kesemua kerusi yang ditandinginya. Pengundi2 Cina memang majoriti mengundi DAP, iadi ianya tidak mustahil buat DAP untuk menunjangi kerajaan. Calon DAP pula cuma Dr Aziz Bari aje yg Melayu......

Sebuah kerajaan  yang ditunjangi oleh parti bukan Islam memang "within reach" sekiranya Melayu/Bumiputera terus berpecah. Adakah kita sudah bersedia untuk itu??? Sebuah negara asal yang penduduk asal dan majoritinya Melayu/Bumiputera diperintah oleh sebuah kerajaan yang ditunjangi oleh kaum pendatang dan bukan beragama Islam???

Kita bukan bercerita tentang rasis, tetapi kekhwatiran kita adakah DAP boleh berlaku adil terhadap kaum Melayu/Bumiputera??? Boleh kah DAP memertabatkan Islam? Membangunkan ekonomi Melayu yang masih berada  pada takuk sekitar 20%??? Adakah DAP akan bertindak double standard seperti yang berlaku di Pulau Pinang? Di mana gerai2 milik orang2 Melayu katanya dirobohkan? Tiada rumah2 murah untuk rakyaat miskin? Tanah2 milik kerajaan negeri dijual sewenang2 kepada pemaju2 untuk dibina rumah2 dan kondominium2 mewah sehingga orang2 miskin terpinggir dan terpaksa tinggal di luar Pulau Pinang. Adakah DAP akan mempertahankan instititusi Melayu seperti Mara, Felda, Felcra dll yang selama ini telah banyak membantu orang2 Melayu/Islam??? Adakah pinjaman/biasiswa mara untuk pelajar2 Melayu/Bumiputera akan dikekalkan? Adakah sekolah2 berasrama yang selama ini dipenuhi oleh anak2 Melayu bumiputera seperti Sekolah Men. Sains, MRSM, SMKA, Maahad dll akan dikekalkan dan mendapat bantuan penuh kerajaan? Adakah UITM, kolej2 professional mara, giat mara akan beroperasi dan mendapat bantuan kerajaan? Adakah pelajar2 Melayu/Bumiputera akan dapat memenuhi kuota di IPTA2 milik kerajaan? Atau kemasukkan hanya berdasarkan merit semata2? Bagaimana pula dengan jawatan2 penting dalam sektor Awam? GLC2?

Adakah kita telah bersedia untuk bersaing tanpa bantuan kerajaan??? Mungkin sebahagian dari kita ya. Tapi bagaimana dengan anda???

Jestru sebelum mengundi Pakatan Harapan, tepuk dada tanya selera!!!

Semoga Allah SWT memelihara kita semua dan negara Malaysia!!! Ameen







1 comment:

  1. Rasanya baru semalam penyokong DAP berpesta arak di Selangor. Rakyat tidak tahu apa keputusan yg telah dibuat MB PKR dlm isu ini, sekejap ditolak ke majlis Kelang, sekejap ditolak kemajlis itu sana sini sampai rakyat jadi pening. Apa keputusam MB dlm isu ini rakyat pun tak tahu? Malam pesta itu ramai keluarga2 Islam yg tidak keluar rumah bershopping, makan2, menjiarahi ibubapa atau bersiar2 bersama keluarga yg sudah menjadi kebiasaan, kerana apa? Kerana takut jalan2raya memenuhi oleh pemandu2 mabuk, manalah tahu mungkin sehingga ada yg memandu melawan arus. Nyawa tiada gantinya. Negara menjadi huru hara dan tidak harmoni dlm isu ini. Jadi rakyat menyeru semua org2 yg sayangkan keharmonian janganlah undi DAP/PH terutama PKR dan PAN di Selangor. Percayalah mengundi pakatan ini umpama menempah tiket kejahanam!!!!

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3