bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

2 May 2018

Pensyarah Universiti Tasmania Tuduh SPR Sengaja Halang Pembangkang Sertai PRU 14???

Penulis mendengar komen di atas di stesen radio berbahasa Inggeris hari Isnin yang lalu antara lain beliau menuduh SPR yang mungkin didalangi oleh kerajaan yang memerintah sengaja mengenakan syarat2 ketat dan juga tenpoh mendaftar yang pendek sebagai strategi untuk menghalang calon2 pembangkang bertanding  dalam PRU 14. Kononnya syarat2 dan proses pendaftaran sebagai calon di negara2 jiran lebih mudah berbanding di Malaysia malah ada yang boleh melakukannya secara online.

Ini berikutan 9 orang calon2 Parlimen dan DUN pembangkang  telah dibatalkan pendaftaran mereka pada hari penamaan calon (hari Sabtu lepas) sebagai calon PRU 14.

Gaya pensyarah itu bercakap pun dah tahu dia tu penyokong ataupun orang yang bersimpati kepada pembangkang.


Stesen radio ni pun satu....X ada orang lain ke yang nak ditemuramah? Penulis X pastilah pensyarah berbangsa Cina tersebut merupakan rakyaat Malaysia ataupun tidak. Bagi pelulis, "masuk kandang kambing mengembek dan masuk kandang lembu mengembuk"...."Lain padang lain belalang".


Keratan foto di atas diambil dari sini. Boleh baca juga komen blogger pro PAS ini.

Penulis pun X tahu fakta atau dapatan kajian apa yang pensyarah Universiti Tasmania di atas tu ambil untuk menuduh BN sebagai dalang kepada kegagalan 9 calon Pakatan Harapan daripada bertanding. Iaitu syarat2 ketat untuk menafikan calon2 pembangkang daripada bertanding. Jika wanita berumur 90 tahun macm Tok Mun boleh mengapa calon2 Paktan Harapan yang kononnya berstatus tinggi mahu memperjuangkan kepentingan rakyaat X boleh nak buat.....Pelik bukan?

Malah dengan jumlah 222 Kerusi Parlimen dan 505 kerusi DUN, jika secara purata 3 calon mendaftar pada Sabtu yang lepas untuk kerusi Parlimen dan DUN, 727 x 3 = 1737 calon datang mendaftar. Jestru peratusan yang gagal mendaftar atas sebab2 seperti hukuman mahkamah, bankrap, terlupa bawa K/P, terlupa bawa pas masuk dewan, datang lewat dll. cuma sekitar 6/1737 x 100 = 0.345%.

Jestru di mana logiknya syarat2 SPR ini sengaja digunakan untuk menafikan calon2 pembangkang bertanding dalam PRU 14 ??? Malah syarat2 yang sama telah digunakan sejak berzaman dan sepatutnya seorang bakal YB patut membuat kerja rumah dan bukannya menunding jari apabila gagal menjadi calon disebabkan salah sendiri. Malah ada juga calon BN yang pernah mengalami nasib yang sama. Google lah sendiri ya.

Buat pensyarah universiti tu....belajarlah jadi rasional. Jangan diperbodohkan oleh emosi.

Jika orang yang telah lanjut usia seperti Tok Mun boleh kenapa calon2 Pakatan Harapan yang terdiri daripada profesional dan ahli bijak pandai X boleh.

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3