bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

10 May 2018

Pasca PRU 14: Mampukah Tun M Memperjuangkan Kepentingan Melayu/Bumiputera Dengan Kerusi Minoriti???







Penulis telah membuat sedikit analisis terhadap keputusan kerusi2 yang telah dimenangi oleh parti2 politik di dalam PRU 14 yang baru lalu dan ianya berdasarkan sumber maklumat yang diperolehi dari sini. 


Persoalan yang ingin penulis lontarkan ialah dengan kerusi Bumiputera/Islam hanya sekitar 47.54% daripada jumlah 122 kerusi parlimen kerajaan PH itupun termasuk Maria Chin Abdullah yang memenangi kerusi P105 Petaling Jaya. Jadi dengan kerusi Melayu/Islam yang rapuh akan mampukah Tun M memperjuangkan hak2 orang-orang Melayu/Bumiputera sebagaimana yang diperuntukan di dalam Perlembagaan Malaysia?

Suatu perkara yang amat menarik untuk kita ikuti.

2 comments:

  1. Kalau diperjuangkan isu Melayu/islam kenapa bilangan kerusi dalam PH sahaja dikira? Melayu/Islam dlm BN dan PAS tidak akan menyokong isu Melayu/Islam yg dibawa Tun Mahathir ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi belajar elok2 pasal 3 pengasingan kuasa dlm perlembagaan. Umno dan pas hanya boleh tak sokong usul di parlimen saja,tp kalau keputusan eksekutif hanya dlm kabinet sahaja.

      Delete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3