bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

3 Aug 2009

H1N1 - Malaysia Catat Kematian Ke-6, Korban Mungkin Meningkat Kepada 28,000 Orang.


Ahad Ogos 2, 2009
Oleh G. MANIMARAN
Dipetik Dari mStar Online

PETALING JAYA: Negara merekodkan satu lagi kematian akibat wabak influenza A(H1N1) - yang kedua dalam masa 24 jam lalu, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican.

Dengan itu, jumlah korban telah mencecah enam orang di Malaysia setakat ini.
Mangsa keenam itu adalah seorang budak lelaki berumur 11 tahun, yang dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah, Johor pada 29 Julai lalu dengan simptom demam selama satu hari.

"Tiada simptom batuk dan lain-lain tanda-tanda gangguan pernafasan," kata beliau.

Berita penuh sila rujuk;




Hingga 28,000 di M'sia mungkin mati


Dipetik dari Malaysiakini
Aug 1, 09 8:03pm

Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut. "Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Dr David KL Quek memetik unjuran yang dibuat pengarah penyakit berjangkit Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tee Ah Sian dalam satu mesyuarat pasukan kebangsaan petugas khas menangani wabak itu, pada awal minggu ini.Dalam perkembangan terkini, kadar kematian di seluruh dunia meningkat daripada 0.4 kepada 0.66 peratus.Dr Quek mendedahkan maklumat itu dalam artikelnya "Flu measures: Confusion rather than non-compliance" yang diedarkan kepada beberapa media semalam.

Berita penuh sila rujuk;



Komen Isac;

Masih tidak kedengaran yang Pakatan Rakyaat peka dengan nasib rakyaat Malaysia yang terdedah kepada bahaya kehilangan nyawa oleh wabak ini.
Mereka lebih asyik menyuruh orang ramai menentang Akta ISA yang hanya menanti masa untuk dipinda atau ditambah baikan.
28,000 nyawa yang bakal menjadi korban ? Banyak tu!!!! Bayangkan yang datang demonstrasi memprotes ISA tu hanya berjumlah 15,000-20,000 sahaja, pun macam dah ramai...
Kalau 28,000 orang maksudnya lebih ramai dari itu yang bakal terkorban. Jika kita boleh memilih, cuma rakyaat Malaysia yang membuat onar sahaja yang akan terkorban lain lah pulak ceritanya....Aman Malaysia ni...:)

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3