bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

23 Jul 2009

Nizar Sepatutnya Tidak Hadir Nyalakan Lilin – Dewan Ulama Pas




Dipetik Dari Utusan Online
Oleh SAIFULIZAM MOHAMADpengarang@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 22 Julai – Dewan Ulama Pas menyifatkan majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh, Jumaat lalu yang turut disertai oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai meragukan. Sehubungan itu Ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak itu sepatutnya tidak hadir pada majlis tersebut kerana sifatnya yang meragukan itu.

Menurutnya, Rasulullah sendiri amat menitikberatkan perkara berkenaan seperti sabdanya yang bermaksud tinggalkan perkara yang engkau ragu dan ambillah perkara yang engkau tidak ragu. “Hadis ini menyuruh kita meninggalkan perkara-perkara yang meragukan iaitu sesuatu yang hukumnya tidak jelas sama ada halal atau haram. Seperti majlis ini adakah ini upacara agama atau sebaliknya?

“Sebenarnya Pas telah pun membuat satu garis panduan bahawa majlis-majlis yang meragukan tidak harus dihadiri oleh pemimpin-pemimpin serta ahli-ahli kita,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas tindakan Mohammad Nizar menyertai majlis menyalakan lilin anjuran DAP Perak semasa memperingati kematian Beng Hock di Ipoh, Jumaat lepas dan gambar majlis itu disiar oleh New Straits Times pada Sabtu lepas.

Bagaimanapun Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa dalam laporan akhbar hari ini mempertahankan tindakan Mohammad Nizar dengan menyatakan ia tidak menyalahi ajaran Islam. Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir pula ketika mengulas isu itu telah meminta ulama Pas mengeluarkan satu fatwa berhubung tindakan Mohammad Nizar.

Dalam pada itu, Harun berkata, beliau tidak pasti sama ada Mohammad Nizar sedar atau tidak mengenai garis panduan berkenaan. “Ini bukan satu fatwa tetapi inilah ketetapan atau garis panduan yang telah kita putuskan selama ini.
Komen Isac;
Memang benar kita tidak boleh memisahkan Islam dengan suatu apapun perkara di dunia ini kerana Islam adalah suatu cara hidup. "Islam is away of life". Apabila suatu ketika Tun Mahathir pernah mencadangkan agar perkataan "Islam" digugurkan daripada sebuah parti yang mengatakan mereka memperjuangkan Islam, ramai yang membantah kerana alasan mereka, "Islam tidak boleh dipisahkan daripada politik, kita tidak boleh mengatakan Islam itu suku politik itu suku".
Jika Islam dipisahkan dari apapun di dunia ini ia boleh membawa kapada kufur. Waliyazubillah......Nauzubillah himin zalliq.....Sebagai seorang Islam jika hukum itu yang keluar maka kita tidak akan berani untuk menentangnya.
Cuma apa yang saya ingin nyatakan disini, jika Islam sampai dipolitikkan seperti kejadian memasang lilin di atas, bukankah kita wajib untuk tidak bersekutu dan menyokongnya?
Memang Islam tidak boleh dipisahkan dari apa jua pun, tetapi perkara-perkara yang boleh membawa kepada syirik dan menyekutukan Allah s.w.t. samada dari segi niat, perbuatan apalagi dengan keazaman, sepatutnya tidak boleh dikaitkan dengan Islam maupun umat Islam sama sekali. Bahkan Islam tidak sepatutnya dipolitikkan kerana akibatnya pasti akan menimbulkan kesesatan dan ketaksuban oleh pengikut-pengikut fahaman politik yang bertaklik tanpa ilmu.
Di dalam melalui hari-hari yang mendatang dengan kehadiran Tok-tok Guru dan Ulamak-ulamak yang kelihatan terlalu memihak kepada sesetengah parti politik secara membuta-tuli, saya tertanya-tanya kepada diri sendiri, masih adakah "Wali" di Malaysia?

8 comments:

  1. KALAU TAK TAHU TENTANG KRISITIAN, JANGAN CAKAPLAH TUAN MUFTI.....JIKA TUAN MUFTI BOLEH TUNJUK SATU BUKTI DI DALAM KITAB INJIL YANG MEMPUNYAI PEMEGANGAN LILIN, SAYA AKAN RESPEK TUAN MUFTI.....TETAPI TIDAK PERNAH DISEBUT PUN DALAM AGAMA KRISTIAN MENGENAI PEMEGANGAN LILIN.....JIKA LILIN MENGGAMBARKAN AGAMA KRISTIAN, MENGAPAKAH KITA KATAKAN BAHAWA "GURU ADALAH LILIN"??????

    LILIN HANYA MENGGAMBARKAN TANDA HORMAT DAN PENGORBANAN SAHAJA DAN TIDAK MEMPUNYAI APA-APA KAITAN DENGAN AGAMA KRISTIAN!!!!!!!


    KALAU BOLEH, BUKALAH KITAB INJIL DAN BUKTIKAN NIZAR SALAH, KALAU TAK BOLEH BUKTIKAN, TUuTP MULUT ANDA!!!!

    ReplyDelete
  2. KALAU TAK TAHU TENTANG KRISITIAN, JANGAN CAKAPLAH TUAN MUFTI.....JIKA TUAN MUFTI BOLEH TUNJUK SATU BUKTI DI DALAM KITAB INJIL YANG MEMPUNYAI PEMEGANGAN LILIN, SAYA AKAN RESPEK TUAN MUFTI.....TETAPI TIDAK PERNAH DISEBUT PUN DALAM AGAMA KRISTIAN MENGENAI PEMEGANGAN LILIN.....JIKA LILIN MENGGAMBARKAN AGAMA KRISTIAN, MENGAPAKAH KITA KATAKAN BAHAWA "GURU ADALAH LILIN"??????

    LILIN HANYA MENGGAMBARKAN TANDA HORMAT DAN PENGORBANAN SAHAJA DAN TIDAK MEMPUNYAI APA-APA KAITAN DENGAN AGAMA KRISTIAN!!!!!!!


    KALAU BOLEH, BUKALAH KITAB INJIL DAN BUKTIKAN NIZAR SALAH, KALAU TAK BOLEH BUKTIKAN, TUuTP MULUT ANDA!!!!

    ReplyDelete
  3. The fact of the matter is that their is no religious value on what happened in DAP office it is only to gather a passing respect to the dead. Ok Tuan Mufti tell me as a Muslim where is it in the Quaran disallow
    one to respect the dead. It is encouraged for one to pay respect to the dead in regardless of religion. Only those with narrow mindset come up with religion front to earn politic milage . It is real shame to such people as Muslim and it paint a childish behaviour worst still an illegal MB hooked up by silly appeal court judges also Muslim.

    ReplyDelete
  4. Kalau tak puas hati lagi pergi buat repot kat mana2 jabatan agama,cakap banyak jangan.

    ReplyDelete
  5. adakah dalam islam mengatakan boleh rampas kerusi orang yang sama agama. mengapa dtk seri zambry sibuk sangat

    ReplyDelete
  6. klu guna lilin anggap dah salah dari sisi agama islam. kita minta jakim dan jabatan agama islam mengharamkan penggunaan lilin ketika sambutan majlis hari lahir. SETUJU.

    ReplyDelete
  7. Kepada anon2 dan anak warisan, sila baca komen saya betul2....

    ReplyDelete
  8. Sambutan Krismas, dalam kitab Injil ada ke?
    Deepavali ada dalam kitab Veda ke?

    Isaac ni cerita pasal tasyabbuh. Menyerupai sesuatu upacara dengan agama lain. Kalau silap mengaku aje lah. Orang yang bongkak shj tak mengaku kesilapan.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3