bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

3 Aug 2012

Pemberontak Syria Guna Kereta Kebal - Salahkah Tentera Kerajaan Bertindak Balas???


SYRIA: Pemberontak Syria menggunakan kereta kebal untuk menyerang lapangan terbang tentera di barat laut Aleppo pada ketika kumpulan hak asasi manusia melaporkan 67 orang terbunuh dalam keganasan seluruh negara berkenaan.

"Kita sudah menyerang lapangan terbang itu beberapa kali tetapi ini kali pertama kami menggunakan senjata berat, dengan empat kereta kebal dibawa dari Anadan," kata ketua pemberontak, Abdel Aziz Salameh. - AFP. Sumber klik sini.


Komen Isac;

Siapakah dalang dan pihak yang membekalkan segala peralatan persenjataan kepada mereka???

Apa motifnya???

Untuk rekod, Syria mengamalkan pemerintahan bercorak Siosialis. 

Siapakah yang beruntung daripada "pertembungan" ini??? Adakah rakyaat Syria??? Ataupun ada tangan2 "hitam" yang sedang menunggu untuk "merampas" hasil-mahsul negara tersebut???

6 comments:

  1. Tuan, kalau tak silap ini adalah peperangan antara Sunni dengan syiah. Dulu saya tak percaya tetapi akhir-akhir ini saya mula meyakini semua tu. Itulah agaknya kenapa Turki dan Arab Saudi dll yang sunni menyokong mereka.

    ReplyDelete
  2. Setahu saya, kerajaan Syria sekarang ni bermazhabkan Syiah (lebih kurang 12%) manakala rakyatnya majoriti mazhab Sunnah Wal Jamaah (lebih kurang 75%).

    Memang banyak penindasan yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan kepada rakyat bermazhabkan Sunnah Wal Jamaah ni sebelum2 ini.

    Ini adalah kemuncak penentangan mereka kepada kerajaan. Dan tidak tolak kemungkinan yang CIA dan Mossad turut 'mengambil bahagian' dalam hal ini.

    ReplyDelete
  3. Ye tuan2...

    Memang di Syria, fahaman syiah yang minoriti memerintah majoriti pengikut sunnah. Walaupun demikian, feed back daripada pelajar2 yang belajar di sana mendakwa negara tersebut dahulunya aman.

    ReplyDelete
  4. ada. tangan hitam berwarna putih. tangan juga bertukar kaki. kaki bakar supaya pertembungan syiah-sunnah mencetuskan darah.

    ReplyDelete
  5. Sangat setuju !

    ReplyDelete
  6. yakinlah bahawa syiah tidak sekal-kali akan senang dengan kita sunni.mereka menghalalkan darah sunni seperti yang berlaku di iraq.kerana itulah amerika dan NATO tidak terlibat dalam kekacauan tersebut kerana mereka adalah sekutu kepada iran,syria,dan hizbusyaitan.semoga allah menghancurkan mereka sehancur-hancurnya

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3