bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

25 Apr 2015

Datuk Ahmad Maslan Tak Menipu Bila Mengatakan Dengan GST Harga Barangan Sepatutnya Lebih Murah???


Ye lah....dari segi matematik....jika berdasarkan kepada cukai 10-15% (SST) ditukar kepada 6% (GST) memang lah harga barangan sepatutnya jauh lebih murah. 

Tetapi.......kita juga perlu mangambil kira beberapa perkara seperti berikut;

1) SST X semua barangan yang kena tax.....Sebaliknya dalam GST cuma keperluan asas aje yang X kena, majoriti kena tax. Barangan yang lain semuanya kena tax.

2) Peniaga2 pulak ramai yang memang suka mengambil kesempatan. Lihat sahaja apabila harga petrol/diesel dinaikkan, harga barang pasti akan naik tetapi sebaliknya jika petrol/diesel turun harga barangan pun X turun harga malah kadang2 tetap naik. Jestru X boleh nak salahkan kerajaan sepenuhnya di atas kenaikkan harga barangan.

3) Walaupun cukai 6% boleh dituntut semula dari kastam tetapi para peniaga masih perlu melabur kepada softwares/hardwares untuk perkiraan dan resit GST. Pastinya ramai peniaga yang akan mengalihkan kos2 tersebut kepada pengguna. Ini belum termasuk lagi kos interest terhadap cukai 6% yg mereka terpasa dahulukan sementara menunggu tuntutan dipulangkan. Buat peniaga2 ini semua adalah sebahagian daripada kos perniagaan dan bukannya bersifat peribadi.

4) Tetapi bagi sesetengah peniaga yang pro pembangkang pula, tak perlulah disebut kaum mana yang mereka wakili, kerana nanti mereka akan melebel penulis sebagai rasis pula. 

Bagi mereka inilah peluang terhidang untuk membangkitkan dan menambah kemarahan orang ramai terhadap kerajaan. GST talah dijadikan sebagai alat berkempen dan untuk memancing undi....Mereka sememangnya sengaja mahu membakar perasaan dan sentimen agar penguna2 yang majoritinya adalah pengundi2 dlm PRU 14 nanti tidak teragak2 untuk memenangkan parti yang mereka sokong.....

Walaupun kerajaan mungkin tidak bertindak bijak apabila memperkenalkan GST pada waktu in, para penggua dan pengundi2  perlulah bijak apabila menggunakan kuasa mereka di dalam memilih kerajaan. Dengan hutang negara yang semakin meningkat dan pendapatan Petronas sebagai penyumbang kepada budget negara semakin menyusut GST pastinya antara jalan keluar yang sememangnya diperlukan oleh negara pada ketika ini.

Malah perancangan GST sebenarnya telah dibuat oleh kerajaan sejak DSAI masih lagi di dalam kerajaan dan memegang jawatan TPM/Menteri Kewangan.

Adakah mereka mahukan sebuah kerajaan yang ikhlas dan jujur di dalam membangunkan negara ataupun mereka mahu mereka yang hipokrit???

Soalan penulis adakah anda pasti GST akan ditarik balik jika pun Pakatan Rakyaat memenangi PRU 14 nanti???

Adakah janji2 mereka dalam PRU 13 dahulu telah mereka kotakan???

Ataupun adakah manifesto mereka tidak boleh dipegang kerana bagi mereka, "Manifesto bukan janji!!!"

Jesteru sebagai pengundi2 kita perlulah mengundi dengan bijak dan tidak membiarkan keputusan kita dipengaruhi dengan sentimen dan hasutan yang merugikan!!! 

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3