23 Dec 2009

Perbandingan Keupayaan/Spesifikasi MIG 29N Fulcrum, F18 Hornette dan Sukhoi 30 Milik TUDM




Specifications (Mikoyan MiG-29)
Performance

Maximum speed: Mach 2.25 (2,400 km/h, 1,490 mph) At low altitude: 1,500 km/h, 930 mph
Range: 700 km (430 mi)
Ferry range: 2,100 km (1,800 mi) with 1 drop tank
Service ceiling: 18,013 m (59,100 ft)
Rate of climb: initial 330 m/s average 109 m/s 0-6000 m[91] (65,000 ft/min)
Wing loading: 442 kg/m² (90.5 lb/ft²)







Specifications (F/A-18C/D)

Performance

Maximum speed: Mach 1.8 (1,190 mph, 1,915 km/h) at 40,000 ft (12,190 m)
Combat radius: 330 mi (290 NM, 537 km) on hi-lo-lo-hi mission
Ferry range: 2,070 mi (1,800 NM, 3,330 km)
Service ceiling: 50,000 ft (15,000 m)
Rate of climb: 50,000 ft/min (254 m/s)
Wing loading: 93 lb/ft² (450 kg/m²)





http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30

Specifications (Su-27PU/Su-30)


Performance
Maximum speed: Mach 2.0 (2,120 km/h, 1,320 mph)
Range: 3,000 km (1,620 nmi) at altitude
Service ceiling: 17,300 m (56,800 ft)
Rate of climb: 230 m/s (45,275 ft/min)
Wing loading: 401 kg/m² (82.3 lb/ft²)





Komen Isac;




Melihatkan perbandingan dari segi spesifikasi tidak keterlaluan jika penulis katakan MIG 29 masih tidak ketinggalan jauh dari pesawat-pesawat lain dan dalam beberapa segi ia masih jauh lebih baik berbanding 2 pesawat jet pejuang lain yang kita miliki. Malah MIG 29 memang direkabentuk sebagai pesawat pemintas, jestru itu kelajuannya (2.25 Mach) dan keupayaannya untuk mendaki sehingga 18km tidak tercapai/terlawan oleh F18 maupun oleh Sukhoi 30MKM. Keupayaan jarak penerbangannya pula (drop tank) juga adalah lebih baik berbanding keduanya, jadi mengapa perlunya pesawat-pesawat ini hendak dilupuskan? Tidak masuk akal bukan?
Berbalik kepada alasan Dato' Seri Zahid yang mengatakan perlunya pesawat MIG 29 dihantar pulang ke Soviet untuk di"overhaul" itu hanyalah masalah teknikal. Masalah teknikal boleh diatasi. Penulis hairan, mana mungkin TUDM tidak berupaya meng"overhaul" MIG 29 tetapi boleh berbuat demikian untuk jet-jet F 18, Sukhoi 30MKM malah F5F/F5E dan pesawat-pesawat jet pejuang Hawk?
Perlu diingatkan perkara-perkara ini adalah soal strategik dan berkaitan dengan keselamatan negara, semestinya TUDM berkeupayaan untuk melakukannya sendiri atau setidak-tidaknyapun ianya boleh dilakukan di dalam negara, oleh Airod misalnya. Takkan dalam suasana genting (peperangan) kita masih lagi mahu menghantar jet-jet pejuang kita pulang ke Soviet, Amerika Syarikat maupun England untuk dibaik-pulih? Adakah ini logik?

3 comments:

  1. SEPATUTNYA SUDAH SAMPAI MASANYA TENAGA MAHIR DLM MEMBAIKPULIH ATAU MENAIK TARAF JET2 PEJUANG MILIK NEGARA DI WUJUDKAN DI M'SIA. SEKURANG2NYA KOS UTK PENYELENGGARAN TAK MENGALIR KELUAR NEGARA. ATAU PUN M'SIA BOLH MULA MENGORAK LANGKAH MENJADI PENGELUAR JET PEJUANG SEPERTI INDONESIA

    ReplyDelete
  2. anda kurang arif .

    hanya ada tiga pesawat tempur yg mempunyai vector thrust di dunia .

    sila tambah ilmu

    ReplyDelete
  3. ERrrrrr,,,,saya nak belajor neh..... vector thrust tu aper???

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.