bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

31 Jan 2014

Sampai Bila Pas Nak Jadi Lebai Malang?



DATUK Seri Anwar Ibrahim dan PKR ternyata berjaya mencetuskan tembok perbezaan dalam kalangan pemimpin Pas.Tidak mengambil kira contoh-contoh terdahulu yang banyak, kontroversi peletakan jawatan Adun PKR Kajang, Lee Chin Cheh yang baharu beberapa hari ini sahaja sudah cukup untuk membahagikan Pas kepada dua blok.

Blok yang berasa parti itu dikhianati oleh Anwar dan PKR diketuai Ketua Penerangan Dewan Ulama, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus; Ahli Parlimen Temerloh yang juga bekas Ketua Pemuda, Nasrudin Hassan dan Pengarah Pilihan Raya Pemuda Pas, Mohd Sany Hamzan.Bagi kumpulan ini,  tindakan PKR yang dimulakan dengan peletakan jawatan tanpa sebab yang wajar oleh Chin Cheh dan disusuli pula dengan sidang media mengumumkan Anwar akan bertanding pada PRK kerusi Dun berkenaan tidak seharusnya berlaku. 

Ia bukan sahaja berkait dengan tindakan mengetepikan Pas yang tidak diajak berbincang sebelum keputusan mengenai perkara itu dibuat.Malahan ini dianggap penghinaan terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang bersetuju Khalid dilantik ke jawatan Menteri Besar Selangor selepas PRU13.Khairuddin menuntut kerusi MB dikembalikan kepada Pas yang lebih berhak.

Selain itu, perbuatan mengosongkan kerusi tanpa sebab yang munasabah sekali gus memerlukan suatu pilihan raya kecil diadakan dengan kos jutaan ringgit jelas adalah pembaziran wang rakyat, apa yang sering dijadikan modal oleh PR untuk menyerang Kerajaan BN.

Sumber klik http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/pas-jangan-jadi-lebai-malang-1.246204


Komen Isac;

Kalau dilihatkan kepada kedudukan Pas, di Penang dan Selangor ADUN mereka tidak layak pun jadi exco agama.

Sementara di Selangor dimana jumlah Adun mereka lebih ramai berbanding PKR dan sama banyak dgn DAP, pun PAS dinafikan hak untuk jadi MB.

Malah apabila timbul masalah dalaman falam PKR membabitkan perebutan kerusi MB Selangor, pandangan Pas lansung tidak diminta dan PKR bertindak seolah2 kerusi MB Selangor adalah hak mutlak mereka.

Pertanyaan penulis, dengan kedudukan Pas umpama melukut di tepi gantang dalam PR, boleh ke Pas berbuat sesuatu apabila PR memenangi PRU 14 kelak?

Terutama jika jika kekal di dalam PR? Hakikatnya sekiranya Umno masih lagi wujud, walaupun BN mungkin kalah dlm PRU 14 nanti tetapi Umno mungkin akan kekal sebagai parti yang mempunyai MP teramai.

Bila PR menang dalam situasi ini MP Pas masih akan kekal minoriti kerana apa yang berlaku pertambahan kerusi adalah di pihak DAP yang berjaya merampas kerusi calon2 Cina dari komponen2 BN yang lain termasuk di Sabah dan Sarawak.

Jika ini berlaku, apa yang mampu dilakukan oleh Pas? Jangankan jadi PM, jawatan menteri agama pun orang PKR akan bolot. Dapatkah ketika itu Pas menegakkan Hudud??? Mempertahankan kalimah Allah dan membenteras gerakan memurtadkan Melayu??? Menentang Pluralisasi agama?

Bak kata pepatah, nasib orang Melayu pada masa itu ibarat, "Bagai nasib Pak Kaduk, ayamnya menang kampung tergadai".

posted from Bloggeroid

5 comments:

  1. Pas blum cukup brani... peelu bargantung pada anwar utk kalahkan umno... pas takde kekuatan. Anwar tahu itu agenda utama pas. Kebijaksanaan anwar mengguna peluang yg ade utk peribadinya. Pas sanggup aje dan menghalalkan saje silap dan salah laku anwar. Janji umno jatuh.

    ReplyDelete
  2. PAS DI BAWAH PIMPINAN HADI AWANG NI BUKAN LEBAI MALANG TAPI "LEBAI LALANG"..TAK ADA PENDIRIAN..ASYIK IKUT TELUNJUK LIM GUAN ENG DAN ANWAR IBRAHIM SAJA. BILA HADI AWANG DI KELENTUNG OLEH ANWAR IBRAHIM..DIA TAK BOLEH BUAT APA APA..SETAKAT MEMBELIAKKAN MATA DIA SAJA...GERAMNYA AKU..CUNGKIL MATA TERBELIAK HADI AWANG TU BARU TAU.

    ReplyDelete
  3. Wahai Tuan Hamba (sang penulis) yang budiman lagi bijaksana. Melayu PR terutama dalam PAS tidak nampak semua yang diperkatakan oleh Tuan Hamba itusebagai satu kebenaran. Mereka sudah dihanyutkan dengan kata-kata hikmat DAP "asalkan bukan UMNO". Dia tidak sedar atau tidak mahu sedarkan diri dari mimpi indahnya kononnya ayam sabungnya (Bang Non - Anughairah Tuhan) pasti dapat menakluki Putrajaya satu hari nanti. Pada mereka tarikh 16 Sept. 2008 dan 5 May 2013 bukan satu pembohongan. Cuma disebabkan black-out, 40K Bangla dsbnya. Badan Amal PAS pulak terlalu ghairah dan tenggelam dengan pujian2 sebagai kuat bekerja siang dan malam untuk menangkan semua calon PR (PAS, DAP & PKR). Mereka akan hanya sedar apabila akhirnya mereka habok pun tak dapat sementara kampungnya" pula tergadai. Wahai Cai2 PAS bangun lah dari mimpi. Sekiranya PAS dinafikan jawatan MB maka letaklah calon di Kajang dan lawan Bang Non Tu. Kesihanilah Unit Amal PAS. Cukup2lah mereka diperkudakan selama ini. Kita tidak mahu LGBT, Seks bebas, liberalisma, pluralisma agama menjadi bertapak di Malaysia ni. Demi Islam, Akidah dan Kalimah Allah, Saya yakin Melayu UMNO pun pasti sokong calon PAS. Insya'Allah PAS boleh Menang.

    ReplyDelete
  4. Tuan hamba tak perlu ulas panjang2, kesimpulan nya pas memang bangang, penjilat aljuburi dan kaldai tunggangan dap.

    ReplyDelete
  5. Semua pemimpin pas seperti tok guru...adi awang...matsabun syiah dan kalit samat dan dr zulkifli dan hussam semua dah dibayar berjuta juta ringgit oleh anwar ibrahim ....semua ketua pemuda dan wanita pun sudah di berikan imbuhan setiap bulan...pendek kata semua audah dibayar....pasal tu bisu jadi setan bisu....

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3