bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

22 Dec 2013

Jenaka Ku Nan Tentang Wanita dan Cukai Pintu Ada Logiknya???


Kalau sesiapa yg belajar highway engineering....pasal tangibles dan intangibles benefit. ...atau pun sesiapa yang berpeluang buat Master in Construction, Master in Project Management ataupun berpeluang mengaplikasi CBA - Cost & Benefits Analysis dalam apa2 projext feasibility studies. Cakap Ku Nan ada benarnya.

Terutamanya dalam projek infrastruktur contohnya pembinaan lebuhraya....selain kira kos pembinaannya dengan faedah secara langsung (tangibles) seperti faedah kepada sektor ekonomi seperti pengeluaran hasil ekonomi, peluang pekerjaan, kenaikkan harga tanah dll pulangan dan kos secara tidak langsung (intangibles) juga akan diambil kira.

Antara "joke" yg biasa digunakan oleh para pensyarah ketika mengajar subjek ini ialah...dengan adanya lebuhraya2 baru, anak2 dara di kawasan terbabit akan berpeluang dikenali oleh jejaka2 tampan yang melalui kawasan berkenaan. Wang hantaran akan naik, taraf hidup keluarga yg terlibat akan naik kerana jejaka2 dari kawasan lain kemungkinan berpelajaran dan berpendapatan tinggi. Pastinya bagi yang cantik dan pandai bersolek, peluang mereka akan jauh lebih baik.

Jestru di mana silapnya "jenaka" Ku Nan ?Tak kan pulak ada pembaca yang mahu mengaitkan jenaka Ku Nan dengan melanggani pelacur?

Buat yang berfikiran sedemikian, jangan cepat hendak menuduh...

Bukan anda sahaja yang menunaikan solat....


posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. entry ini sangat memalukan walopon bg yg sokong bn.
    ape bodoh dan & tak sensitif dlm masa2 mcm ini?
    cukupla menteri2 sblm ni nmpk bodoh wal bangang...
    u think running the country is like a joke?
    a lab?
    people are the lab rat?

    wow...x sangka blogger pon sama taraf mentaliti mcm menteri!

    ReplyDelete
  2. Sebab meletakkan wanita sama taraf dengan barangan. Merendahkan taraf wanita dengan meletakan wanita itu ada nilai berdasarkan make-up. Juga satu analogy yang agak bodoh kerana sesetengah yang pakai make-up tu bertambah jadi hodoh adalah. termasuklah ibu saya sendiri. Ya Ibu saya sendiri kelihatan hodoh apabila bermake-up (dari gambar 1970 an) tetapi sejak penerapan nilai-nilai Islam Tun Mahathir 1980an ibu saya bertudung dan tidak mengenakan make-up lagi. Alhamdulillah beliau berseri-seri hinggalah akhir hayat beliau.

    Juga dalam Islam tak ada make-up- make-up ni melainkan untuk suami bukan untuk berjual beli naikan harga etc. Ini juga secara lansung pemikirannya tidak membawa nilai Islam dengan memberikan analogi sebegini. Karekater macam ni buat imej UMNO buruk dari segi nilainya dan buat orang PAS bersorak ada peluru untuk hentam UMNO.

    Juga tak usah lah nak CBA itu di jadikan takat ukuran. Ada CBA tu masukkan nilai BARAKAH? Adakah pernah jumpa apa-apa feasibility study tulis kata kita bina highway ni ada nilai intangibles iaitu barakah sebab ramai orang akan pergi ke masjid dengan mudah? Hatta dalam pembinaan Masjid punya paper pun rasanya tak tertulis dalam CBAnya nilai barakah

    Kalau nak buat juga macam ni kerana maksudnya sama juga

    If you enhance your property - it is like your Solat

    If you do your Solat loosely, the spiritual value of it is less right?

    If you enhance and beautify your solat it is more meaningful and should i say carry more value both in this world and hereafter?

    So enhance your property like you enhance your solat and remember taking care of your property is a form of ibadah too

    PAS boleh bungkus kalau Ku Nan dan orang Umno berpemikiran Islamik seperti ini

    ReplyDelete
  3. banyak benda lain yg boleh dibuat joke..

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3