bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

25 Dec 2013

Gempar!!! Dakwaan Kononnya Kerajaan Pusat Menjual Aset Untuk Menampung Perbelanjaan Negara???

Kalau diajukan soalan tersebut kepada penulis, jawapannya apa yg hendak dihairankan....

Setiap kerajaan ada strategi dan pendekatan masing2....Lihat sahaja Selangor, antara sebab utama kerajaan negeri berjaya meningkatkan rezab kerajaan negeri adalah dengan menjual banyak bangunan2 milik kerajaan negeri, tanah2 untuk dimajukan.....Tanah rumah anak yatim di Pandan pun dijual untuk di majukan...Institut latihan Kemahiran Perindustrian milik kerjaan negeri yang tidak menguntungkan walapun di zaman pemerintahan BN ianya diwujudkan bukan untuk keuntungan tetapi demi untuk melatih belia2 Melayu/bumiputera telah dihentikan operasinya malah juga diberitakan akan dijual.

Duit yg diberikan oleh kerjaan pusat untuk penyelenggaraan rangkaian jalan di negeri tersebut juga tidak digunakan sebayak RM 300 juta (sila rujuk laporan audit negara) sebalikknya telah disimpan dan dimasukkan dalam rezab kerajaan negeri.

Penjualan bangunan dan asset adalah salah satu strategi yg pernah digunakan oleh Mas dan syarikat2 lain terutamanya yang menghadapi masalah kewangan, untuk memindahkan hutang kepada syarikat baru yg ditubuhkan yang akan membuat pinjaman bagi membeli asset2 ini.

Kemudian asset2 ini akan disewa semula oleh Mas holding. Konsep yg sama. Dgn berbuat demikian akuan syarikat induk akan "nampak" bersih. X ada hutang. Segala hutan2 dipindahkan ke syarikat yg baru. Duit penjualan aset2 tadi akan dimasukkan ke dalam syarikat induk dan ini akan melihatkan ianya seolah2 banyak wang. Syarikat induk tadi akan membayar sewa bulanan kepada syarikat baru yang mengambil pinjaman untuk membeli aset2 tadi.

Ini namanya "do some ironing of the account". Bila akaun syarikat induk sudah menjadi positif dan kelihatan kukuh. Lebih banyak pinjaman boleh dibuat.

Ironinya buat kerajaan negeri selangor bila rezab dlm akaun dah dilihat meningkat dan cantik....walaupun ia sebenarnya hanya akaun kosmetik, gaji para exco dan anggota sidang DUN dicadangkan untuk dinaikkan sehingga 300% atas alasan kenaikan taraf hidup dan kerajaan negeri telah berkhidmat dengan baik.

Terserah bagaimana tuan2 melihatnya. How u are seeing things and how you interprete them.

Cuma nasihat penulis supaya jangan cepat tertipu dengan mainan politik pihak pakatan rakyaat!!!!

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3