bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

30 Jan 2013

Perang Saudara di Syria - Syiah Memang Jahat Atau Angkara Kuasa Besar???




ORANG ramai membuat pengecaman antara 78 mayat yang ditemui di Sungai Quweiq, bandar Aleppo, utara Syria, hari ini. Semua mayat ini dipercayai dibunuh penembak tepat rejim kerajaan berdasarkan keadaan kesan tembakan di kepala mangsa. - Foto REUTERS. Jan 30, 2013 8:16 am.


ALEPPO (Syria): 78 mayat remaja lelaki ditemui di sebuah sungai di bandar Aleppo hari ini dengan kesan satu tembakan dipercayai dibunuh. 

Pejuang pemberontak berkata, 78 mayat itu ditemui di Sungai Quweiq dan 30 mayat lain masih di dalam sungai itu, tetapi sukar untuk dikeluarkan berikutan penembak tepat rejim kerajaan yang sukar dikesan. - AP.


Komen Isac:

Kita perlu berbuat sesuatu.... Banyak komen2 yang menyalahkan kerajaan Syiah yang menunjangi Syria yang disokong oleh Iran dan dikatakan sememangnya telah lama berniat  dan menjalankan gerakkan "menghapuskan" majoriti penduduk ahli sunah wal jamaah di negara berkenaan bahkan di seluruh dunia.

Jika benar mengapa perkara sebegini tidak berlaku lebih awal??? Mengapa ianya tercetus apabila wilayah Arab dilanda oleh kebangkitan rakyaat ataupun "Arab Spring" yang sebelum ini dikatakan ditunjangi oleh negara2 Barat? Bahkan di sesetengah negara Arab, ada pihak yang mendawa pihak penentang telah disokong oleh komando2 Nato dan Amerika?

Jika benar, selama ini Syiah sememangnya mahu menghapuskan penganut2 agama Islam yang berpegang kepada ajaran ahli sunah wal jamaah, ulamak2 muktabar kita sewajarnya membuat keputusan tegas, samada perlu diistiharkan perang terhadap mereka ini?

Sebaliknya jika tiada bukti jelas, tidakkah mungkin ini semua permainan barat yang mahukan umat Islam sentiasa bertelagah demi memudahkan mereka untuk terus "menjajah" umat Islam? Dasar, "Pecah dan perintah".

2 comments:

  1. percaya atau tidak, barat menggunakan sifat benci syiah kpd ahli sunnah sebagai batu loncatan utk mencapai cita2 memporakperandakan hubungan sunnah-syiah. penglibatan barat membantu pemberontak sunnah bukanlah bantuan percuma, niatnya adalah agar konflik boleh berterusan sehingga syria hancur, tidak lebih berperanan sebagai 'batu api'. esok senanglah barat membentuk syria mengikut acuan mereka.

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan kepada semua umat islam yang mula berpuasa hari ini, Moga ibadah kita dipenuhi dengan keberkatan.

    Dengan kedatangan Ramadhan, kita juga berharap umat Islam di negara-negara yang bergolak akibat peperangang khususnya perang saudara di Syria dan pergolakan di Mesir akan bersama-sama menerima seruan agar menghentikan segala bentuk pertelingkahan sesama Islam.

    Saya juga telah melengkapkan analisa mengenai ketiga-tiga negara yang bergolak iaitu Mesir, Syria dan Turki seperti di bawah :

    1. Turki & Erdogan : Legasi bumi Uthmaniah kini bergolak
    2. Krisis politik Mesir : Tentera rampas kuasa redakan Arab Spring II
    3. Perang saudara di Syria : Perang proksi AS dan Russia

    Moga kita di Malaysia mendapat iktibar daripada pergolakan tersebut dan menginsafi keamanan yang kita kecapi hari ini.

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/07/perang-saudara-di-syria-perang-proksi.html

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3