bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

10 Apr 2012

Hapus Hutang PTPTN Secara Otomatik - Adil Buat Semua Rakyaat Malaysia???

Persoalan pertama, mengapa kolej-kolej dan universiti-universiti di bawah negeri pembangkang tidak memberikan yuran pendidikan percuma, sekiranya mereka benar-benar ikhlas untuk menghapuskan hutang PTPTN sekiranya mereka berkuasa?
Jika hutang PTPTN dihapuskan secara otomatik samada untuk graduan2 IPTA dan IPTS adakah ianya adil buat rakyaat Malaysia yang membayar cukai pendapatan dengan betul???

Umum perlu sedar pinjaman PTPTN bukannya hak mutlak mereka. Jestru sekiranya ianya diberikan secara percuma kepada sesiapa sahaja, rakyaat Malaysia yang yang tidak berpeluang ataupun tidak berkesempatan untuk menyambung pelajaran pasti akan berasa dianak-tirikan. Kalau begitu (percuma) semua orang akan pergi sambung belajar kerana PTPTN juga membiyayai wang sara hidup. Walaupun ianya sesuatu yang baik buat negara sekiranya semua rakyaatnya mempunyai iIjazah, ijazah lanjutan peringkat Master dan Phd tetapi ianya pasti akan membebankan kerajaan/negara jika semua rakyaat perlu ditanggung kerajaan, mana produktivitinya jika semua rakyaat "cuti belajar" ???.

Walau bagaimanapun pada pandangan penulis, buat pelajar-pelajar cemerlang pengecualian sebahagian daripada jumlah pinjaman  adalah wajar untuk menggalakkan mereka mencapai kelulusan yang baik.

Jika pelajar2 yang lulus Ijazah Pertama dengan mendapat Kelas Pertama dikecualikan 100% bayaran balik. Mereka yang lulus dengan mendapat Kelas kedua Tinggi wajar diberikan 50% pengecualian.

Pengecualian juga wajar diberikan kepada lulusan Master dan Phd yang cemerlang!

Jestru saranan penghapusan hutang PTPTN secara otomatik oleh Pakatan Rakyaat adalah amat tidak adil dan menggalakkan rakyaat menjurus kepada "menteliti subsidi", pemalas dan kurang berusaha!




6 comments:

  1. Yang bijak & pandai2 telah ditawarkan biasiswa. Yang hampir2 bijak, tetapi ibu bapa mereka miskin telah pun ditawarkan biasiswa..

    Tinggal lagi.., yang biasa2 dan dapat peluang melanjutkan pelajaran ke universiti awam & swasta. Golongan ini amat ramai, memandangkan amat banyak pusat pengajian tinggi d negara kita sekarang.

    Zaman 70'an & 80'an dulu, setakat 6 buah IPTA sahaja yg ada..UM, UKM, USM, UTM, UPM & UiTM. Yang betul2 bijak sahaja yg layak masuk U pada masa tu, dan hampir kesemua mahasiswa ini ditanggung kerajaan.

    Sekarang zaman dah berubah. Ada entah beratus IPTA & IPTS kat Malaysia. Yang tak sebijak mana pun dah dapat peluang menyambung pelajaran.., dan berpeluang meningkatkan ilmu.

    Golongan ini, kalau tak ader duit nak belajar, boleh la pinjam dengan kerajaan. Duit rakyat tu. Selepas tamat pengajian dan dapat pekerjaan & dapat gaji.., BAYAR BALIK laa..! Kalau tak nak menerima nasib 'terpaksa pinjam' dari PTPTN, score la tinggi2 masa SPM & STP; pastu mintak masuk universiti yg menawarkan kursus yg best2. Kerajaan sure bagi biasiswa punya. Anak2 saya, 4 orang, semua dapat biasiswa.., kerana dapat kelulusan tinggi masa SPM.. Alhamdulillah.

    Anak saudara saya, tak dapat keputusan tinggi masa SPM.., tapi masih boleh masuk universiti. Dia dapat pinjaman PTPTN. Dia dapat score masa di universiti. Sekarang dah kerja. Gaji dah RM3000+ sbulan. Dia pun sedang bayar balik hutang PTPTN RM250 sebulan... Takder masaalah pun..!

    Hutang duit kerajaan kepunyaan rakyat; BAYAR laa...! Apsal dok ungkit2 soal MAS rugi laa, NFC laa., Bank Negara rugi laa... Itu kes lain.

    Kita pinjam; kita bayar.

    ReplyDelete
  2. duduk di dalam tempurung,memang la tak nampak apa2...cuba lihat dari view sebagai rakyat biasa dan rasai kehidupan mereka di kala rakyat di himpit dgn kos idup yg tinggi.Bila dapat duduk bersama mereka,mendengar masaalah mereka,memahami kehidupan mereka...maka tercetus pelbagai idea,bagi merungkai masaalah yg boleh menjamin masa depan anak2 mereka tanpa berpehak kepada keuntungan mana2 ahli koperat,niat semata2 demi rakyat...kalau dah terbiasa dgn ahli koperat,mana nak faham masaalah rakyat..

    ReplyDelete
  3. yang utama, hala tuju dasar pendidikan negara.Kedua bagaimana nak merealisasikan pendidikan itu,sampai kepada matlamat serta menjana pendapatan.Ketiga, atas dasar pendidikan percuma dapat merangsang aktiviti ekonomi setempat atau membentuk koridor pendidikan yg lebih menyeluruh di semua peringkat pendidikan.Keempat,lanskap koridor pendidikan mestilah bercirikan teknologi "hijau" bertemakan air,taman dll.Kelima,penglibatan kementerian pelajaran dalam sektor hartanah, pelancongan dan sebagainya, utk mengisi tabung mengurus pendidikan negara.Keenam,sektor tenaga boleh di perbaharui, boleh menjimatkan subsidi negara dalam bentuk yg lebih holistik...biarlah rahsia.Atas faktor2 di atas,pendidikan percuma dapat membendung tekanan pelajar dlm membayaran balik hutang belajar,lambakan tenaga terpelajar dari universiti yg mengganggur oleh kerana tak sama dgn jumalah permintaan tenaga kerja,yg mana tersasar dari unjuran pasaran dan permintaan tenaga kerja.Seterusnya mengelakan hutang yg membazir dan membebankan ahli keluarga pelajar kerana dasar memperdagangkan sektor pendidikan

    ReplyDelete
  4. org kaya2 tak ape la,banyak duit... org miskin jenuh utang kat sedara mara,utk siapkan utk belu perkakas anak2 mereka nak belajar,masuk universiti..lepas 6 bulan , anak mereka mengadu,nak motor utk senang bergerak ke kampus..aje mati dia buatnya,mana nak ada kan duit beribu2 utk beli moto...

    ReplyDelete
  5. Anonymous Apr 10, 2012 06:20 AM

    Duit PTPTN kan dapat tawaran masuk U dah dapat duit belanja? Kenapa pulak nak berhutang saudara mara?

    Dah tu nak pakai motor pulak? Kan ke bahaya?

    Kawan masuk U dulu pregi kolej naik bas atau jalan kaki aje sebab nak jimat.

    ReplyDelete
  6. dlm malaysia nie ,pasarana universiti,kolej dan institut lain jenis susun berterabur.Tengok pada tempat ler,kalau kena tempatnya ada transport awam ok la.kalau tempat tak de transport kena duduk luar nak ke kampus ,mcm mana.Kampus pun besar,nak bergerak pakai kaki.Kalau kamu nak budak uni. berjalan kaki jarak jauh,kamu kena ler buat acara lumba jalan kaki,pergi balik hari2

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3