bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

20 Feb 2012

Debat Soi Lek Vs Guan Eng - Bukti Melayu Perlu Bersatu???


Soalan cupuemas, mengapa debat ini menggunakan bahasa Mandrin sebagai bahasa pengangtaraan???

Bukankah jika "mereka" ini berjiwa besar, ianya patut dilakukan dalam bahasa Melayu sebagai menghormati bahasa kebangsaan di samping agar semua rakyaat di Malaysia dapat mengikutinya dengan lebih baik.

Perlu diingat memandangkan kaum cina mewakili kaum kedua terbesar di Malaysia, penulis percaya kaum2 lain pastinya berminat untuk mengikuti perkembangan "politik" mereka kerana ianya pasti meberikan kesan kepada situasi politik di Malaysia.

Jestru apabila debat ini menggunakan bahasa Mandrin ia menunjukkan seolah-olah pemimpin-pemimpin berketurunan Tiong Hua sememangnya tidak peka kepada sensitiviti masyarakat Malaysia teruramanya kaum Melayu/Bumiputera walaupun setelah lebih 54 tahun negara mencapai kemerdekaan dan kita kita hidup sebagai satu bangsa.

2 comments:

  1. Melayu bukan saja perlu, tetapi wajib bersatu, walaupun aku Umno sejati, ucapan Soi lek Mca menyentuh Pas serta Hudud, menyirapkan kan darah Melayu & Islam aku, keinsafan mesti ada kepada semua umat Melayu, jika tidak, kita akan menjadi melukut ditepi gantang diNegara sendiri, jelas , dah terang lagi bersuluh China biar apa Parti pun DiMalaysia, mereka tetap memperjuangkan bangsa mereka dengan tidak segan silu & rasa bersalah dikhalayak ramai berucap menyentuh sensitifiti orang Melayu & Islam, pada hal perdebatan hari itu sepatutnya mengelak untuk menperdebatkan perihal orang Melayu & Islam, kerana mereka yang berdebat itu, adalah sesama mereka, untuk kebaikan kaum mereka, kesimpulan yang dapat dibuat keduanya adalah Anti Melayu & Islam, maka kita sebagai orang Melayu harus berwaspada, x kiralah Melayu Umno ka, Melayu Pas ka ataupun Melayu PKR.

    ReplyDelete
  2. Orang melayu tak sedar diri.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3