bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

8 Mar 2011

Mahkamah Tolak 3 Bukti DNA, Tetapi Gara-gara "Bulu" Anwar Boleh Kantoi???

Artikel dipetik dari Malaysiakini, "Karpal dalam hujahnya sebelum itu, berkata bicara dalam perbicaran itu perlu berikutan permohonan pihak pendakwaan yang mahu beberapa barangan seperti botol air minuman, berus gigi dan tuala 'Good Morning' serta sehelai bulu - yang dijumpai pada sel di mana anwar ditahan semalaman antara 16 Julai hingga 17 Julai 2008 - dikemukakan sebagai barangan bukti". Artikel penuh klik sini.


Komen Isac;

Bagaimana pula dengan sehelai bulu, yang dijumpai di sel lokap berkenaan??? Jika botol air minuman, berus gigi dan tuala 'Good Morning'  sahaja yang ditolak, ini bermaksud "bulu" tersebut diterima sebagai bukti???

Lagipun barangan lain tu mungkin Anwar sememangnya perlu pulangkan, sebab dia diberi semasa masuk ke sel lokap Jestru secara lojiknya beliau perlu pulangkan semasa keluar lokap (ada bentuk paksaan). .

Tetapi "bulu" yang dijumpai tu, sekiranya memang betul "bulu" Anwar, beliau sebenarnya mempunyai pilihan untuk membawa keluar "bulunya" itu dari sel lokap apabila dibebaskan atau membiarkannya sahaja di sana. Jika beliau tidak mengambil "bulunya", secara teorinya ini bermaksud, bulu tersebut telah beliau "buang" dan untuk barangan buangan, pihak polis tidak perlu mendapatkan keizinan ataupun apa-apa waran untuk menggunakannya sebagai bahan bukti!!!

8 comments:

  1. Tidak timbul isu sama ada barang-barang diterima atau tidak,itu adalah isu teknikal mahkamah sahaja, yang lebih penting Anwar mengaku barang-barang tersebut adalah milik beliau jadi terbukti Lelaki "Y" peliwat tersebut adalah beliau!

    ReplyDelete
  2. bulu tu...kau yang simpan.

    ReplyDelete
  3. bulu tu tak de DNA nuar,

    Q: You received 4 samples, after analysis, you found DNA on these samples?
    A: The DNA profile was found from the swab of toothbrush, D1, towel, D2 and bottle D3.

    Q: So apart from the hair, you found DNA on these samples?
    A: Yes

    kecuali polis ada simpan sample lain dari keputusan lain, tapi kena bicara dalam bicara lagi. kecuali keputusan DNA kes lama digunakan.

    ReplyDelete
  4. Ya betul, Malangnya tak terdapat DNA yang buleh digunapakai pada bulu tersebut.

    ReplyDelete
  5. Allah MAHA mengetahui segala-galanya

    ReplyDelete
  6. DNA mesti ada kat pen dan kertas waran tangkap yang nuar dok guna dan sain masa terima waran tangkap, pen tu polis yang bagi jeng jeng.

    ada bicara dalam bicara lagi ke ???

    ReplyDelete
  7. salam...

    mungkin bahan 3 barangan tersebut tidak sah...tetapi keputusan makmal terhadap
    barangan tersebut boleh pakai-SAH

    ReplyDelete
  8. Yang sah "RAJA DRAMA MALAYSIA"

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3