bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

9 Nov 2010

Percubaan Halus DAP Untuk Meminggirkan Bahasa Melayu??? Bangsa Melayu???

Adun DAP cadang jadikan bahasa Inggeris bahasa rasmi kedua P. Pinang


 
GEORGE TOWN, 8 Nov — Kerajaan Pulau Pinang hari ini diminta mempertimbangkan cadangan menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi kedua Pulau Pinang selaras dengan hasrat menjadikan negeri ini sebagai bandar antarabangsa pada masa hadapan.

Jagdeep Singh Deo (DAP-Datuk Keramat) berkata Bahasa Inggeris penting memandangkan ia merupakan lingua franca (bahasa antarabangsa) yang digunakan oleh kebanyakan negara di dunia.

“Saya tidak menolak Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara, tetapi Bahasa Inggeris juga penting dan mohon kerajaan negeri pertimbangkan cadangan untuk menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di Pulau Pinang,” katanya ketika perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.


Komen Isac

Pada masa sekarang dimana Bahasa Melayu merupakan satu-satunya bahasa kebangsaan pun masih ramai bukan Melayu yang tidak boleh bertutur bahasa Melayu!!! Inikan pula jika ada ruang untuk menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaan kedua....

Pandai betul mereka ini ya... Mahu meminggirkan Kaum Melayu/bumiputera... mahu meminggirkan Bahasa Melayu.... Dalam usaha untuk menghakis sajarah bahawa hakikatnya negara ini asalnya milik mutlak orang-orang Melayu/bumipetera yang telah bermurah-hati untuk berkongsi dengan kaum-kaum lain.



5 comments:

  1. Salam, cetusan perkauman yg cuba dibuat secara terancang, yg akan mengamuk dan bantah orang Melayu maka undi Cina dan India dijangka akan merosot, India kerana memang tip top berbahasa Inggeris, Cina memang dah anti Melayu, maka makin lama makin susut undi pada UMNO.

    ReplyDelete
  2. Dapig jugak secara senyap-senyap telah meletakkan seorang perempuan cina sebagai penasihat koperat kepada GM perbadanan pembangunan pulau pinang..tapi dia nampak lebih berkuasa sebab di letak oleh guan eng...tu melayu tak tau lagi, kan? cian buat apa pon secara diam-diam..melayu suka melalak..

    ReplyDelete
  3. Dapig jugak secara senyap-senyap telah meletakkan seorang perempuan cina sebagai penasihat koperat kepada GM perbadanan pembangunan pulau pinang..tapi dia nampak lebih berkuasa sebab di letak oleh guan eng...tu melayu tak tau lagi, kan? cian buat apa pon secara diam-diam..melayu suka melalak..

    ReplyDelete
  4. mana pi pejuang bahasa yang lantang dulu tu!
    takkan duk diam-diam kut? cakapla, cakaplaaa! kami nak dengag jugak apa yang hangpa nak ulas! mana tau boleh pakai!

    ReplyDelete
  5. Sasterawan2 negara yang berdemontrasi dulu sekarang dah ilang telor? Tak nak buat demontrasi baru ke? Atau mungkin yang dulu dibayar oleh orang tertentu untuk mengharu-birukan ketenteraman negara?

    Pejuang Bahasa TAIK KHINZIR!!!!

    Aku Yang Bingai
    Cerai Sebab Takut Bini di TendangTerajang

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3