bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

2 Sept 2010

Masjid Pulau Pinang Larangan Khatib Jemputan - Walaupun Khatib Zakaria Kata Beliau Tidak Bersalah???

Isu khutbah: Masjid di Pulau Pinang dilarang gunakan khatib jemputan

September 01, 2010
GEORGE TOWN, 1 Sept — Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAIPP) mengambil tindakan drastik dalam isu khatib membaca khutbah Jumaat di Pulau Pinang dengan melarang semua masjid di negeri tersebut daripada mengundang khatib-khatib jemputan.
Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat majlis itu pada 26 Ogos lalu.

Dalam pekeliling yang diedarkan awal minggu ini yang diperoleh The Malaysian Insider, Setiausaha MAIPP, Sazali Hussein berkata majlis memutuskan untuk melarang pihak pentadbiran masjid membawa mana-mana khatib jemputan bagi menyampaikan khutbah berkuat kuasa mulai 26 Ogos lalu.

Larangan itu terpakai sehingga satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak, kata Sazali.
Pekeliling itu ditandatangani oleh Sazali dan diedarkan kepada kesemua 212 masjid di Pulau Pinang.

Beliau yang juga Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang memberitahu, “khutbah hendaklah disampaikan oleh imam-imam yang telah dilantik atau yang diberi kebenaran oleh MAIPP.”

Bagaimanapun beliau tidak menyebut tindakan yang akan diambil jika peraturan itu diingkari.

Tindakan ini dipercayai susulan isu khatib jemputan Zakaria Ahmad dari Taiping yang telah menyampaikan khutbah Jumaat sebelum ini di Masjid Padang Menora, Seberang Perai Utara.

Dalam khutbah tersebut Zakaria telah membacakan doa dalam khutbah kedua dengan memohon supaya hidayah diberikan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk menerima Islam.

Namun ia menjadi kontroversi ekoran kenyataan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendakwa khatib tersebut telah menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri ketika bacaan doa tersebut dengan nama Ketua Menteri.

Sehubungan itu, JAIPP turut memohon penjelasan Zakaria dalam pertemuan dengan Yang Dipertua MAINPP Elias Zakaria dan Sazali pada 24 Ogos lalu.

Ekoran pertemuan itu, Zakaria mempertahankan tindakannya itu dan berkata, ia tidak salah di sisi agama.

Zakaria yang mengakui membaca doa tersebut turut mempertahankan tindakan beliau yang dilihat untuk kebaikan serta menjadi tanggungjawab seorang Islam untuk mendoakan bukan Islam mendapat hidayah tetapi bukan menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri seperti didakwa Umno.

“Bagi saya, berdoa (untuk orang bukan Islam) itu tidak salah cuma cara berdoa dan tempat (ketika khutbah Jumaat) itu yang dikatakan menjadi kesalahan.

“Insya-Allah lepas ini saya tidak akan mendoakan lagi (di khutbah Jumaat) kalau hendak mendoakan pun di tempat lain,” katanya.

Zakaria menyifatkan isu berdoa itu adalah kecil tetapi telah diperbesarkan oleh orang politik dan beliau berterima kasih kepada MAIPP kerana memberi bimbingan kepadanya.


Komen Isac;

Tidak mendoakan untuk DYMM SPB TD Agong dan TYTM Yang Dipertua Negeri P.P. sebaliknya digantikan dengan doa untuk LGE, pada pandangan penulispun  dah bersalah kerana tidak ikut perlembagaan dan protokol..

Apapun tindakan MAIPP adalah tepat, cuma sepatutnya MAIPP juga perlu menyatakan bentuk hukuman yang bakal dikenakan sekiranya ada jawatankuasa masjid yang masih ingkar agar ia lebih telus dan adil buat semua.

Bukan semua manusia boleh mengaku kesalahan diri sendiri....


1 comment:

  1. Ini lah sikap sebenar puak puak hampas.Kalau dah betul bersalah mengaku saja habis cerita.Ini memutar mutar fakta seperti melilit serban di kepala.Iman bukan di nilai dari segi pakaian!!!!

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3