bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

13 Jan 2010

39,046 Orang Pelancong India Berketurunan Tamil Hilang Di Malaysia!!!!




Bukan seribu dua tapi mengikut anggaran bulan Jun tahun lalu sudah mencecah 39,046 orang. Itulah jumlah warganegara India terutamanya yang datang dari Chennai "hilang" di Malaysia selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh. Masalah ini menyebabkan Jabatan Imigresen kurang berminat mengeluarkan visa waktu ketibaan kepada warganegara India kerana kemudahan itu telah disalahgunakan. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu demikian dalam temu bual dengan para wartawan India yang sedang dalam rangka lawatan ke Malaysia di pejabatnya di Putrajaya Selasa.12/1/2010
Mahu tahu tentang Chennai?
Chennai (Tamil: சென்னை IPA: [ˈtʃɛnnəɪ]), formerly known as Madras (help·info), is the capital city of the Indian state of Tamil Nadu. Chennai is the fourth most populous metropolitan area and the fifth most populous city in India. Located on the Coromandel Coast of the Bay of Bengal, Chennai city had a population of 4.34 million in the 2001 census within the area administered by the Corporation of Chennai. a The urban agglomeration of metropolitan Chennai has an estimated population over 8 million people.

The city was established in the 17th century by the British, who developed it into a major urban centre and naval base. By the 20th century, it had become an important administrative centre, as the capital of the Madras Presidency.
Komen Isac;
Hilang???? Halimunan ke? Ditindas oleh kerajaan Malaysia ke? Tidak-tidak mereka cuma "menghilangkan diri" untuk menetap dan menjadi warganegara ini dek kemakmuran dan peluang yang dinikmati.....Dalam pada Hidraf asyik mendakwa rakyaat keturunan India dianak-tirikan di Malaysia, nampaknya seolah-olah ada "dalang" yang membawa masuk lebih ramai orang-orang India dari bandar Chennai (Madras) yang terletak di negeri Tamil Naidu di India ke negara ini. Silap-silap ramai pengikut Hindraf sememangnya rakyaat India yang mahu mengambil kesempatan di atas "kebodohan" kita penduduk negara ini.
Itu yang datang menggunakan pasport dan visa, bagaimana pula dengan yang datang secara haram? Penyusupan pendatang-pendatang tanpa izin ke negara kita kelihatan begitu mudah, apalagi jika mereka ini mempunyai saudara di Malaysia. Lebih merbahaya pendatang-pendatang dari Chennai ini yang juga berbahasa Tami boleh menyusup masuk dalam masyarakat berketurunan India tempatan dan menyamar sebagai warga negara ini kerana bertutur bahasa yang sama.
Penulis percaya perkara ini "sememangnya berlaku" dan telah berlaku sejak sekian lama kerana penjagaan di sempadan kita agak longgar. Jika tidak mana mungkin RPK boleh terlepas begitu sahaja. Jestru itu tidak hairanlah apabila ada ramai kaum India di estet-estet di negara ini yang mengaku warganegara tetapi tidak tahu berbahasa Melayu dan tidak mempunyai kad pengenalan.
Penulis berharap pihak kerajaan akan mengambil serius perkara ini, jika Orang Ulu dan Penan yang tinggal jauh di pendalaman Sarawak dan Orang Murut dan Kadazan di pendalaman Sabah tidak mempunyai kad pengenalan, masih ada lojiknya kerana masalah perhubungan dan jauh dari pekan/bandar. Tetapi untuk warganegara berketurunan India di estet-estet yang dihubungi oleh rangkaian jalaraya-jalanraya di negeri-negeri di Semenanjung, ia adalah sesuatu yang tidak masuk akal.
Samada puluhan ribu penduduk-penduduk India yang tidak mempunyai kad pengenalan dan tidak tahu berbahasa Melayu itu sebenarnya adalah pendatang tanpa izin secara sistematik atau tidak, penulis serahkan kepada pihak berwajib untuk menyiasatnya. Semoga tulisan ini membuka mata pihak berwajib dan tindakan sewajarnya boleh di ambil.

6 comments:

  1. Salam Isac,

    Banyak kalau betul-betul pihak berkuasa nak cari..... ini kebanyakannya sekadar bercakap, buat kenyataan akhbar ..... lepas tu senyap begitu saja..... cari je merata kedai kopi India, estet-estet..... pasti jumpa punya.... kalau nak cari....

    ReplyDelete
  2. tolonglah pergi check dengan pembeli barangx lusuh kepunyaan orang india dikawasan terpencil dan juga kawasan IKS kemungkinan besar disini hilangnya mereka.

    ReplyDelete
  3. Saya syak yg tidak tahu bahasa Melayu DAN tiada ic ini adalah paria2 ini.bukan rahsia lagi sejak dahulu sampailah skrg puak2 paria dan changkoro diMalaysia ini tidak akan mendaftar kematian ahli keluarga mereka.

    ReplyDelete
  4. tak ada kerakyatan ???

    no problem,, syam boleh bagi punya ...

    ReplyDelete
  5. Kalau cari dapat tetapi kalau nak tangkap tidak akan dapat sebab mudah saja. seperti kawan kawan restoran nasi kandar bercakap " berapa polis atau imigresen atau rela mahu kita boleh kasi" asalkan jangan ganggu perniagaan mereka. mana tak nya kalau tak percaya kita tengok lah gelagat pak-pak pegawai kerajaan yang beruniform terutamanya " bila duduk saja kat kedai kopi " yang pasti tak payah bayar dan kalau ada yang nak bayar pun ' taukeh nanti kata - tak apa ini kita bikin kenduri !!!! apa ? roti canai atau tosei dan secawan teh tarik...

    Janji lu jangan kacau aku......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Melayu suka pejam mata, bukan orang Chennai dari India saja yang masuk secara haram, tetapi orang Cina dari negeri China pun ramai.Silap-silap haribulan lebih dari dari pendatang haram Indonesia....tak percaya tanya pegawai2 Melayu
      yang jaga negara Malaysia.

      Delete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3